NOTULEN DAN DAFTAR KEPUTUSAN
RAPAT PENDETA
HKBP DISTRIK IV TOBA
28 - 30 Agustus 2017



Thema :
Kobarkanlah karunia Allah yang ada padamu,
yaitu tahbisanmu! (2 Timotius 1:6)


Sub Thema :
Hiduplah dalam panggilan Tuhan dengan memelihara
kemurnian Firman untuk mengaktualisasikan
Tahbisan yang kau terima.”



Kompleks PT. Inalum (Persero) – Paritohan
Kec. Pintu Pohan Meranti
28 – 30 Agustus 2017

KATA SAMBUTAN

Kita patut bersyukur kepada Tuhan Yesus Kristus, Raja Gereja, yang telah menyertai kita semua para peserta Rapat Pendeta HKBP Distrik IV Toba, sehingga kita dapat mengikuti dan melaksanakan Rapat Pendeta HKBP Distrik IV Toba 2017 dengan baik dan penuh persaudaraan.
Rapat Pendeta HKBP Distrik IV Toba 2017 dilaksanakan dalam terang thema: Kobarkanlah Karunia Allah yang ada padamu, yaitu Tahbisanmu” (2 Timotius 1: 6) dan sub thema: ”Hiduplah dalam Panggilan Tuhan dengan Memelihara Kemurnian Firman untuk Mengaktualisasikan Tahbisan yang Kauterima.” Melalui thema dan sub thema ini, para Pendeta HKBP diajak bersama-sama menggumuli dan merenungkan kembali sudah sejauh mana para Pendeta HKBP menghidupi dan mengobarkan tahbisan kependetaannya.
Sesuai dengan tugas dari Rapat Pendeta Distrik dalam AP HKBP 2002, hal. 164-165, kita telah membahas dan membicarakan beberapa hal yang berkaitan dengan isu-isu teologi yang berkembang saat ini, ajaran, RPP, Liturgi/Agenda, tata kehidupan di gereja, dan beberapa pokok bahasan yang kita usulkan untuk dibicarakan di tengah-tengah Rapat Pendeta Hatopan pada bulan Oktober 2017 mendatang. Jadi, buku ini merupakan dokumen yang mengingatkan kita kembali akan apa yang telah kita percakapkan dan kita putuskan bersama, sehingga ada panduan dan keseragaman yang akan kita laksanakan secara bersama-sama di HKBP Distrik IV Toba ini.
Saya menyambut baik diterbitkannya Buku Notulen dan Keputusan Rapat Pendeta HKBP Distrik Toba 2017 ini sebagai dokumen berharga bagi kita bersama.
Akhir kata, kami menyampaikan terima kasih kepada seluruh panitia, secara khusus kepada Notulis dan Tim Perumus, yang telah bekerja keras merekam, mengkompilasi, dan merumuskan semua proses jalannya rapat dan persidangan, sehingga buku ini ada di tangan kita masing-masing.
Kiranya Tuhan senantiasa menyertai dan memberkati kita. Horas…! Toba Sejuk…!

Praeses HKBP Distrik IV Toba



Pdt. Mangantar Tambunan, M.Th



DAFTAR ISI

Kata Sambutan
Daftar Keputusan
Pemaparan Ceramah Thema dan Sub Thema
Penjelasan dan Sosialisasi TLP HKBP
Pemaparan Ceramah: “Identitas Martin Luther dalam Rangka 500 Tahun Reformasi”
Notulen Setiap Sidang
Lampiran 1: Pesan Pastoral
Lampiran 2: Surat Terbuka




























DAFTAR KEPUTUSAN RAPAT PENDETA HKBP DISTRIK IV TOBA
Kompleks PT. Inalum (Persero), 28 – 30 Agustus 2017

LGBT, Perkawinan Sejenis dan Teologi Feminis Radikal
  • Rapat Pendeta HKBP Distrik IV Toba menolak dengan tegas perkawinan sejenis (same sex marriage) termasuk LGBT dan juga menolak teologi feminis yang radikal.
  • Kami mengusulkan, bagi para pelayan HKBP yang menjadi pelaku maupun yang mengajarkannya supaya diberi sanksi yang tegas dan digembalakan.

Mancabut/Mangumpat Tohonan Pandita
  • Rapat Pendeta HKBP Distrik IV Toba mengusulkan bagi para pendeta yang berkasus supaya diberi sanksi yang tegas, tetapi jangan sampai tohonannya dicabut.
  • Dalam AP 2002 setelah Amandemen kedua hal. 122 disebutkan seorang Pendeta “berhenti dari jabatan tahbisannya” (maradian sian tohonanna): karena tidak melaksanakan jabatan tahbisannya; karena dikenakan RPP HKBP; karena meninggal dunia. Kata “mencabut” tidak ditemukan dalam AP tersebut melainkan “berhenti dari jabatan tahbisannya.” Jadi untuk selanjutnya, kami mengusulkan supaya tidak menggunakan kata “mencabut tohonan” tetapi “berhenti dari jabatan tahbisan” sesuai dengan AP HKBP 2002 setelah Amandemen II.
  • HKBP harus adil dalam memberi sanksi kepada para Pendeta yang berkasus. Karena dalam periode sebelumnya ada Pendeta yang diberi sanksi: diskorsing, digembalai, dan dicabut tohonannya walaupun kasusnya sama.

Rabu Abuabu
  • Supaya dipertegas apakah Rabu Abuabu, Kamis Putih, Sabat na sumongkal, sudah ada di HKBP?
  • Jika STT HKBP P. Siantar sudah melaksanakan Rabu Abu, Kamis Putih, apakah itu sudah bisa diterapkan di HKBP? Apa dasar teologis dan latar belakang historisnya? Hal itu perlu didalami dan dipertegas supaya jangan menimbulkan perbedaan pemahaman dan pelaksanaannya.

Hubungan dengan Gereja Katolik, Gereja Advent & Pentakosta:
  • Anggota jemaat HKBP yang melangsungkan perkawinan dengan jemaat Katolik tidak lagi dikenakan RPP atau hukum siasat gereja. Karena itu, dalam redaksi warta jemaat (tingting Huria) sebaiknya disebutkan: “Mulai sadarion ndang ruas ni Hurianta be si Anu ala nunga marhasohotan manang marhamulian dohot si Anu ruas ni Huria Katolik/Pentakosta.”
  • Dalam hal urusan administrasi, jika ada anggota jemaat HKBP yang akan menikah dengan anggota jemaat Katolik, Advent maupun Pentakosta, HKBP tidak perlu mengeluarkan Surat Keterangan, karena otomatis tidak menjadi anggota jemaat HKBP lagi.

Hubungan Oikumenis: POUK
  • HKBP Distrik IV Toba tidak menerima Sintua/Penatua yang ditahbiskan di POUK melayani di HKBP.
  • POUK bukanlah Gereja tetapi merupakan wadah Persekutuan Oikumene Umat Kristen di satu-satu perusahaan BUMN maupun swasta. POUK dibentuk untuk menampung dan melayani warga Kristen dari berbagai denominasi gereja. Pengurus POUK mengatur dan menyusun jadwal kebaktian setiap Minggunya: pelayan dari gereja mana, tata ibadah gereja mana yang dipakai, dan lain sebagainya.
  • Persoalan sering muncul, karena ada Sintua/Penatua yang ditahbiskan di POUK. Dan Sintua tersebut kadang-kadang memberanikan diri ikut melayani pada acara-acara tertentu di tengah-tengah jemaat HKBP. Padahal sebenarnya tidak ada Sintua atau Penatua POUK. Yang ada adalah Sintua/Penatua dari masing-masing denominasi gereja. Karena itu, HKBP Distrik IV Toba tidak menerima Sintua/Penatua yang ditahbiskan di POUK melayani di HKBP.

PAMASUMASUON PARBAGASON
  1. HKBP Distrik IV Toba tidak menerima acara sungkeman (pengantin minta ijin/pamitan tu natorasna) dipatupa di tingki Acara Pamasumasuon. Molo tung ingkon dipatupa pe acara sungkeman i, dipatupa ma i sebelum manang dung sidung Acara Pamasumasuon.
  2. Taringot tu tukar cincin, dumenggan ma i dipatupa di tingki Acara Partumpolon. Alai, molo tung ingkon dipatupa i di Acara Pamasumasuon, dipatupa ma i sebelum diampehon Pandita tanganna mamasumasu, alai ndang pola didok hatahatana.
  3. Marsinggang ma Pengantin di tingki pasahathon pasupasu Pandita tu Pengantin i.
  4. Taringot tu Dispensasi Pernikahan:
·         Ndang jadi dipatupa pamasumasuon: Molo tingting I&II ari Mingguna, baru pintor dipatupa pamasumasuon marsogotna (ari Senin).
·         Molo tung pe sahali tingting: Ingkon jolo mamolus 3x24 jam, baru pe asa tarpatupa acara pamasumasuon. Asa marlapatan tingting i di tongatonga ni huria. Lumobi ma di angka na naeng pahantushon angka parbogason (pihak-pihak na keberatan).
·         Dispensasi Pernikahan 2 klg boras: 1 klg tu praeses, 1 klg tu pandita.
  1. Taringot tu Prosesi Pernikahan:
Ø  Ndang pola dohot Pandita mangudurhon prosesi ni Pengantin sian bilut parhobasan bongot tu gareja.
Ø  Di jolo ma Pandita menyambut haroro ni Pengantin i. 
Ø  Holan Pengantin, Natoras, dohot Parhalado ma na dohot prosesi. Anggo Pandita jongjong ma di jolo menyambut haroro ni prosesi ni pengantin i.

LITURGI & AGENDA
  1. Taihuthon ma partording ni cara Minggu songon na di Agenda i.
  2. Ndang pola jongjong Parhalado di jolo andorang so dipungka Ibadah Minggu.
  3. Di tingki manjaha Epistel, ndang pola jongjong Huria.
  4. Taringot tu angka Huria na patupahon Marsijalangan di jolo dung haruar Minggu: Ndang pola harharanta angka naung denggan dipatupa di Huria. Di angka Huria na so patupahon, ndang pola dipaksahon asa dipatupa i. Denggan ma mardalan songon naung somal dipatupa di tongatonga ni huria.
  5. Taringot tu baju parhobas: Sian dia do i tajalo jala di tingki sadihari pangkeonta?Tapasahat ma tu Rapot Pandita Hatopan, jala tapaima ma haputusanna.

PANJANGHONON MULAK TU HURIA
1.   Taringot tu Acara Panjanghonon Mulak tu Huria: Tong ma dipaulak partondingna songon na di Agenda i. Dipatupa ma panjanghonon i di Acara Minggu dung simpul Pelean II.
2.   Ndang tarjalo hita acara Panjanghonon mulak tu Huria molo dipatupa di Huria na asing. Ingkon di Huria ni ruas na hona RPP i do. Ala di Huria i do ibana mangalaosi patik dohot ruhutruhut ni Huria. Alani i, ingkon di Huria i do muse ibana manopoti dohot patupa panjanghonon mulak tu Huria.

TANGIANG PELEAN
1.   Ditangianghon ma sude Pelean, ndang holan di ari Minggu, alai di sude acara na dipatupa Huria, isarana: Acara Partangiangan Lingkungan, Acara Partumpolon, Acara Pamasumasuon, Acara Mamasuki Bagas, Acara Pasahat Sulangsulang Hariapan, Acara Bona Taon, dohot angka acara na asing.
  1. Ala sude do acara na dipatupa Huria mamangke Agenda dohot patupahon marpelean. Jadi asa badia pelean i, unang sanga marangin, jalo ma ditangianghon pelean i tu Debata.
  2. Tangiang Pelean i manungguli sude ruas di ganup partingkian asa ingot manghamauliatehon sude denggan basa ni Debata, na mangalehon ngolu, hahipason, gogo, tingki, nang ragam ni pasupasu pardangingon dohot partondion.

PELEAN ULAON NA BADIA
1.   Hasahatan ni Pelean Ulaon na Badia tu Sending HKBP.
2.   Biaya roti, anggur dohot transport ni na manguluhon ulaon na badia i dipakaluar ma sian kas ni Huria.

PANJANGHONON/PASAHAT TOHONAN SINTUA
  1. Hombar tu Aturan Paraturan HKBP 2002 (hal. 59), onom do tohonan di HKBP hombar tu panindangion haporseaon dohot Agenda HKBP: Pandita, Guru Huria, Bibelvrouw, Diakones, Evangelis, dohot Sintua.
  2. Denggan ma angka Calon Sintua jolo mamolus parsiajaran na tangkas (learning), baru pe asa talup nasida manjalo tohonan Sintua (sesuai dengan Juklak AP HKBP, hal. 70: Pembekalan Calon Penatua dilaksanakan sekurang-kurangnya satu tahun lamanya, namun dapat diperpanjang dengan pertimbangan Rapat Majelis Tahbisan). Asa tangkas diboto jala dihangoluhon nasida lapatan dohot sintuhu ni tohonan Hasintuaon i.
  3. Di tingki na learning Sintua i nasida, dohot ma diajarhon tu nasida: Agenda (ruhut-ruhut & pamangkeonna), RPP, Konfessie, Katekhismus Martin Luther, Aturan & Paraturan, lumobi ma lapatan dohot sintuhu ni tohonan Hasintuaon di tongatonga ni Huria HKBP.
  4. Di tingki Manjanghon Sintua manang Pasahat Tohonan Sintua:
v  Penumpangan tangan ma Pandita laho mamasumasu Sintua i (sesuai dengan Juklak AP HKBP, hal. 70: Tahbisan Penatua diberikan kepada Calon Penatua dengan berkat penumpangan tangan).
v  Marsinggang ma Calon Sintua i di tingki manjalo tohonan hasintuaon i.
v  Ndang pola marhaliang angka Sintua di tingki na pasahathon tohonan hasintuaon i.
v  Ndang pola manjaha ayat angka Sintua di tingki na pasahat tohonan hasintuaon i.

PANGOJAKHONON PELAYAN & PATANDAHON CALON PELAYAN
1.   Marasing do Pelayan fulltimer naung manjalo tohonan dohot manjalo SK, sian Calon Pelayan na so martohonan, na holan manjalo SP dope.
2.   Alani i, holan dipatandahon ma angka Calon Pelayan, ndang pola marsijalangan songon pangojakhonon ni angka Pelayan fulltimer. Alai denggan ma dipatupa acara patandahon i, asa arga angka Calon Pelayan i di tongatonga ni Huria.
3.   Di tingki pangojakhonon ni Pelayan fulltimer (Pandita, Guru Huria, Bibelvrouw, Diakones) di Huria, sejajar ma di samping Amanta manang Inanta ni na diojakhon i, ai rap diojakhon do nasida na dua di tongatonga ni Huria i.

PENGUBURAN NA MONDING
1.   Ndang jadi dipatupa di ari Minggu mangkubur na monding (na sarimatua, saurmatua, na diadathon, molo manghuling musik dohot ogung). Kecuali:
·         Mayat kiriman.
·         Na mate mangkar, na ingkon dikubur di ari Minggu sadari i.
2.   Taringot jam penguburan, di resort masing-masing ma i dihatai. Penguburan na umlelengna jam 5 sore ma nian sahat tu huria.
3.   Unang pola adong be dispensasi sian praeses, asa adong ketegasan ndang boi di ari Minggu mangkubur na monding. Selagi ada dispensasi, gabe adong do peluang dohot kesempatan marlumba ma tu praeses mangido dispensasi asa boi dipatupa penguburan ari Minggu.
4.   Taringot Sintua/Parhalado na monding: Ndang pola manjaha ayat angka Sintua disi.

KEPRIBADIAN PENDETA  &  KESEJAHTERAAN PENDETA
  1. Tajagahon ma etika dohot hahomion ni tohonanta i.
  2. Tajagahon ma sikapta di tingki mamangke IT. Unang gabe partuktuhan di tongatonga ni Huria.
  3. Tajagahon ma hatanta di tingki mar-FB, WA di medsos. Naeng gabe pasupasu hata dohot sikapta tu na humaliang.
  4. Ndang denggan sahalak Pandita marbaju toga huhut marisap.
  5. Sisada tohonan do sude Pandita ni HKBP, na marhahamaranggi do hita sude. Alani, istri/suami
  6. Ingkon parsidohot padimposhon Parhahamaranggion ni Pandita HKBP.
  7. Taingot ma mengangsur (mencicil) TLP. Alana TLP i: dari kita, oleh kita dan untuk kita do i.
  8. Sude ma Pandita dohot di Dana Pensiun HKBP. Molo adong dope na so dohot, asa masuk ma gabe anggota ni Dana Pensiun HKBP.
  9. Sude ma Pandita dohot anggota keluarga masuk tu BPJS. Tapamasuk ma tu BPJS Biaya Kesehatan na tajalo sian Huria/Ressort.

CATATAN TAMBAHAN UNTUK DILAKSANAKAN:
1.   Rapat Pendeta HKBP Distrik IV Toba dilaksanakan sekali setahun sesuai dengan AP HKBP 2002, hal. 165.
2.   Angka na so sidung dope dihatai hombar tu bahan sihataan na dong di Buku Panduan, tahatai ma i muse di Rapot Pandita Distrik tu taon na mangihut.
3.   Sude naung diputushon di Rapat Pandita HKBP Distrik IV Toba 2017, berlaku ma i jala dilaksanakan di sude Huria HKBP sa-Distrik IV Toba on.

PESAN PASTORAL DAN SURAT TERBUKA:
1.   Pesan Pastoral Rapat Pandita HKBP Distrik IV Toba 2017 supaya dibacakan di semua Huria pada hari Minggu, tanggal 03 September 2017. Surat resmi (terlampir).
2.   Perihal Karnaval Pesona Danau Toba 2017: Rapat Pendeta HKBP Distrik IV Toba 2017 memutuskan menyampaikan “Surat Terbuka Pernyataan Sikap Para Pendeta HKBP Distrik IV Toba” ditujukan kepada Bupati Kabupaten Toba Samosir, dengan poin-poin sebagai berikut:
·         Para Pendeta HKBP Distrik IV Toba mendukung sepenuhnya Program Pemerintah Kabupaten Toba Samosir melaksanakan Karnaval Pesona Danau Toba setiap tahunnya.
·         Tetapi mengingat Kabupaten Toba Samosir 90% warganya agama Kristen, kami tidak setuju dan menolak Kegiatan Karnaval Pesona Danau Toba 2017 dilaksanakan pada hari Minggu.
·         Mengharapkan Pemerintah Kabupaten Toba Samosir mempertimbangkan kembali pelaksanaan Karnaval Pesona Danau Toba 2017 supaya tidak dilaksanakan pada hari Minggu.
·         Mengharapkan agar kegiatan-kegiatan lainnya yang sifatnya pengerahan massa (pengumpulan massa) tidak dilaksanakan pada hari Minggu.
·         Surat bertembusan kepada Ephorus HKBP, DPRD Kabupaten Toba Samosir, BKAG Toba Samosir, semua Huria se-HKBP Distrik IV Toba.
·         Surat tersebut dibacakan/diwartakan di semua Huria se-HKBP Distrik IV Toba pada Ibadah Minggu, tanggal 03 September 2017.
·         Surat resmi (terlampir).

Pemaparan Ceramah Thema & Sub Thema
Pembicara        : Pdt. Dr. Darwin Lumbantobing (KRP, Ephorus HKBP)
Moderator       : Pdt. Esti Sirait, MTh (Dosen STB HKBP)

Thema             “Paratarata ma silehonlehon ni Debata na tu ho, ima tohonanmi” (2 Timoteus 1:6).
Sub Thema      : “Mian ma di bagasan panjouon ni Tuhan i, marhite na manjamothon hapolinon ni Hata ni Debata laho papatarhon Tohonanmi.”

Di hita songon partohonan pandita nunga dimulai nangkin sian jamita na pinasahat ni amanta Pdt. Porman Samosir HKBP Ulubius. Tarsongon dia ma rumang ni pangalaho ni si Timoteus, poso dope ibana, ndang pola antusanta disi sadia ma umurna, adong muse na gabe catatan jala dipaandar di jamita taringot tu keluarga ni si Timoteus, ima ompung boruna si Louis dohot inangna si Eunike, pasti do taboto songon na nidok ni si Paulus “Sotung lupa di poda ni ompung dohot inangna.” Sadihari ma ompungna on mangalehon angka poda? Molo di hita halak Batak mangalehon poda marhite angka tiruan manang turiturian, cerita contoh, marbarita, sehingga membentuk perilaku. Nunga mago be turiturian di halak Batak. Di bagasan turiturian adong do pesan moral. Natoras pe nunga moru marturiturian tu ianakhonna. Paulus mandok, ”Unang lupa marbarita nauli na jinalom sian ompungmu dohot inangmu.” Tontu keluarga na denggan do keluarga ni si Timoteus on sehingga terbentuk moral dohot akhlak ni si Timoteus. Jangan-jangan ini salah satu faktor yang mengakibatkan si Timoteus dipilih oleh Paulus.
Atik pe poso ibana talup do ibana marjamita, ai hatana dohot jamitana saurdot dohot pangalahona. Hapataran na nijamitahononna do pangalahona, jala jamitana i hombar tu pangalahona. Songon na nidok ni Pdt. Justin Sihombing, “Jamitahon ma pangalahomi, jala hangoluhon ma jamitam.” Khotbah yang paling efektif bukan hanya lisan tetapi melalui perilaku dan tindakan. Jadi kita bisa marjamita secara lisan sian perilaku, khotbah yang paling efektif adalah melalui perilaku. Lebih baik diam tapi dilakukan pekerjaan dengan baik. Itulah yang dikatakan jamita na mangolu. Asa unang songon na nidok ni jolma, “Dumenggan ma pandita i di langgatan, molo nunga turun sian langgatan i gabe asing do pangalahona, dan sebaliknya.”
Poso dope si Timoteus alai ingkon mangajari na tumua sian ibana, na rumar pangalahona di adopan ni ibana. I ma na nidok ni si Paulus asa unang neang jolma mamereng si Timoteus. Boi do marsintuhu panghataion nang pe poso pamatang. I do umbahen disosohon si Paulus tu si Timoteus asa pasiding roha haposoon, asa gabe tiruan ibana tu angka jolma. Alani i do gabe dipaingot ibana, unang gabe neang rohana di selehonlehon ni Debata tu ibana. Adong diondolhon panurirangion dohot mangampehon tangan. Holan hita pandita do manjalo tohonan na boi mangampehon tangan.
Saonari songon i ma na nidok ni Paulus tu Timoteus. Usia muda tidak menjadi penghalang untuk memberitakan Firman Tuhan. Usia muda tidak merupakan kriteria hasisintong ni barita na binaritahon. Somalna di halak Batak, hatitingkos ni hata molo nunga dipasahat hata ni natuatua. Hamba Tuhan “dulos tu theu”, “ebet Yahwe” adalah hamba Tuhan. Di hita halak Batak ndang na so adong bahasa Batak ni hamba, ima hatoban, adong sada nai ima jampurut. Jampurut lebih kasar sian hatoban. Alai ndang olo penerjemah bahasa Batak mamangke hatoban dohot jampurut, ala diboto si Nommensen dohot si Johansen, tongka do didok hatoban di tongatonga ni halak Batak. Boasa gabe naposo terjemahan ni hamba di hata Batak? Ala adong di tongatonga ni halak Batak pandohan: “Naposo pangalapan gogo, natuatua pangalapan poda.” Naposo marlapatan pangalapan gogo. Godang do di hurianta nang pe marumur 65 tahun tong dope dipertahankan. Naposo pangalapan gogo: si surusuruon.
Saonari sahat ma tu hita HKBP. Berarti dalam konteks saonari Pandita do si Timoteus on. Onom ma Tohonan di HKBP, alai tu na lima i boi do mangalehon pasupasu alai ndang mangampehon tangan, holan pandita do na boi. Ala ni i do di HKBP molo dipangke sian Jerman holan pandita do na martohonan. Molo taterjemahon tohonan ima sada ulaon na banje, holan ama na boi mangulahon i ima tohonan hamalimon, dsb. Tohonan na ampe tu sadasada halak, na so boi ulahonon ni halak. Tu hita pandita do dipasahat Akta Ordinasi, semacam pernyataan: “Hupabangkit jala huuras ma ho gabe pandita.” Holan tu pandita do dipasahat hata on. Alai boha do prosesna hupangakit dohot huuras. Di gereja lain dibakar kemenyan, ada juga minyak dsb. Ada kata “hupangkit jala huuras ma ho gabe partohonan pandita.” Tu na asing ndang didok i.
Di agenda HKBP tangkas didok manjanghon sintua. Na mamillit calon sintua ima ruas dungi dijanghon ma, ro ma tu jolo amanta i dohot inanta i, dijalang ma nasida, marbalik mangadophon ruas, didok pandita i ma: “Janghon hamu ma.” Molo taida nga porlu keseragaman. I ma na masa tu hita. Asa andul do marasing tohonan na tajalo sian angka tohonan na asing di huria. Nata pe prosesna hampir sarupa. Berbagai macam cara kita masuk ke STT. Selama kita diproses di STT dalam proses pendidikan, beragam situasi dan kondisi yang nyatanya berbeda di lapangan. Alai ndang adong ketentuan seseorang itu lebih baik di STT menjadi lebih baik di tempat pelayanan. Proses itu beragam, jalan manjalo tohonan juga berbeda dan beragam. Alai dung sahat manjalo tohonan, ingkon tajalo ma pengakuan ni Johannes 15:16, “Ndada hamu mamillit Ahu; Ahu do mamillit hamu jala Hupadiri hamu, asa laho hamu marparbue, jala asa mian parbuemuna i.”
Molo songoni ndang permasalahononhon be sadia IP tingki kuliah dsb. Bukan latar belakang itu yang kita ungkit-ungkit. Berdasarkan pemahaman yang seperti itu, latar belakang kelembagaan dan pendidikan tidak menjadi patokan, tapi itu adalah sebuah rangkaian proses. Dua hata na mansai ringkot di son, boasa dipillit Debata hita? Na umpistar do manang na umburju do hita sian na asing? Pamilliton di tangan ni Debatanta do i. Ala ni i, manang ise hita na dipillit, hita adalah perpanjangan, bahwa pendeta itu adalah prolongatus Christi: perpanjangan Kristus, imitatio Christi: tiruan (yang positif/yang meniru Tuhan), manarupai, tudoshon, hataridaan manang singkat ni Kristus. Alai di hita HKBP ndada holan pangantusion na songon i, ala tiruan do hita jadi sahat ma tu hita tohonan  i. Tabandinghon ma ahu dipillit, aha na hudok, aha na huulahon hombar tu pamilliton i ma. Ndang sude na taulahon hombar tu pamillitonta songon pandita (HKBP). Pandita do manghamham ulaon ni Kristus na tolu i. Di tingki manjalo tohonan i didok: “Hamu do partonaan ni Kristus.” Molo di Agenda adong 7 poda tohonan pandita. Alai na tolu i ima: gabe partonaan ni Kristus; manghamham ulaon ni Kristus na tolu i, ima: Malim, Panurirang dohot Raja; gabe singkat ni Kristus, didok di tingki manjalo tohonan hapanditaon. Ingkon parmahan do pandita. Parmahan di Johanes 10, ndang marpingkir songon koboi.
Saonari taida ma pangalahonta be: Partonaan ni Kristus, manghamham ulaon ni Kristus, dohot singkat ni Kristus do hita? Molo songon na tolu i hita pasti do mabiar sibolis i. Tapeop do sada pangantusion ndang saterusna lohot tohonan i di hita, na boi do umpaton sadasada tohonan sian sadasada halak. Ndang songon pemahaman ni RK, molo dung sahat tohonan i tu nasida ndang boi be umpaton i. Di HKBP boi do, di aturan didok do mansohot sian tohonanna molo dung marujung ngolu, ndang diula be tohonanna. Sasingtongna holan ndang diula be tohonanna, na mansohot do ibana, mangulahon na maralo tu tohonanna. Praktisna di hita molo ndang diula be tohonanna ndang pola sihataan be i, molo adong do na maralo mansohot ma, dipamasuk ma i tu aturan. Ise do na manimbangi? Di aturan HKBP didok molo manimbangi donganna satohonan ima donganna pandita na di distrik i. Boasa? Ala donganna pandita na di distrik i do na umboto pangalaho ni donganna i. Ndang di Rapot Pandita Hatopan diulahon, alai di Rapot Pandita Distrik do. Jadi i do na boi taida bahwa donganna sadistrik do manimbangi donganna satohonan di distrik i. Alai molo adong taringot tu poda, tu Rapot Pandita Hatopan ma dihatai, alai parjolo sahali ma dihatai di Rapat Pandita Distrik.
Masuk ma hita tu sub thema. Molo mangarataratai, boha ma hita asa ingot di ulaonta siganup ari, so na menganggur hita, di ulaon i do hita nuaeng, marjamita dsb. Alai boi do mago sian i pangaratarataion molo tarajumi ulaon on holan rutinitas, gabe holan hira pangulaon sambing, ndang ala panjouon ni Tuhan i tu hita, bahkan hanya karena balanjo yang kita terima sehingga menjadi sebuah kewajiban. Boha ma hita songon pandita benar-benar menghayati manghamham na tolu ulaon i: singkat ni Kristus, partonaan ni Kristus, manghamham ulaon ni Kristus. Unang ma holan gabe rutinitas sambing, sehingga nilai spiritualna menjadi hilang. Mulai dari rutinitas menjadi formalitas saja. Karena rutinitas bisa saja membuat jenuh sehingga hilang nilai spiritualitasnya. Ruas tabo do adong pangalualuanna boi tu sintua dohot na asing. Ndang umneang pergumulan ni pandita dohot ruas di bidang ekonomi dsb. Apa yang menjadi pergumulan ruas itulah yang menjadi pergumulan kita. Kenapa mulai Pdt. Dr. Bonar Napitupulu sampai Pdt. WTP. Simarmata, MA ndang hea didefinitifhon KRP melalui aturan dohot sinode godang. Ndang diamandemen ulaon ni KRP. Alai di Rapat Pandita didok asa gabe struktural, boasa? Molo secara ringkas memang agak sulit do molo gabe struktural ibana, ndang KRP be goarna, Ketua Pandita nama goarna. Molo Ketua Pandita harus ada komando kepada pendeta yang lain. Ephorus adalah sintua ni partohonan. Ala molo dipatupa Rapot Diakones dll, Ephorus do uluanna. Holan Rapot Pandita do adong KRP. Hal-hal yang seperti ini menjadi penting, masih relevankah untuk menggunakan fulltimer KRP, unang be hot sebagai fungsional di sada-sada jabatan? Molo songon i do ulaonna maka harus dipikirkan ulang bagaimana di HKBP secara strukturalnya.
Manjamothon: godang do angka elaela dohot angka ancaman na tajalo sian perkembangan ni zaman. Boha do asa unang gabe berbahaya kondisi ni modernisasi nuaeng ima FB, WA. Ndang na so boi KRP menegur alai boi do denggan disungkun pada tempatnya. Ingkon diboto pandita menghonahon hata dohot mameakhon hata i. Adong do nuaeng dua pandita na terindikasi tu pangalaho na so suman. Sasintongna peranan ni pandita, molo adong na naeng sirang, padomuhon do, ndang pasiranghon. Pendeta adalah sebagai penganyom atau perakit, gari naung ribak i ingkon dirajut, boha asa ampit, denggan jala dasip muse. Denggan ma taauhon unang holan rutinitas. Ingkon tahayati rutinatas i asa boi hita patanakhon.
Pukul 12.05 diserahkan kembali ke moderator.

Dilanjutkan dengan pertanyaan dari floor (termin pertama 5 orang).
1.      Pdt. Nagariang Hutagalung: Mauliate ma di KRP nang moderator. Adong tolu ndang holan dua songon na nidok ni KRP. Hubereng hami sotung naung mago do nilai ni tohonan i. Sada pergumulan di pandita sian bekas guru, ala direnungkan adong dua na dijalo ima tohonan haguruon dohot hapanditaon. Alai molo dibereng perkembangan IT sotung i do mambahen ndang mararge HKBP on, ima pergumulan na manghobasi di tongatonganta. Di tingki mangido surat parhuriaon, husungkun ma: “Aha ma alasanmu masuk tu STT, STGH, STD, STB?” Alusna: “Nga lam jago i nuaeng.” Apakah sudah kurang "makna panggilan?" Jala olo do ro tu pamikirionku "tumagon ma ahu gabe ruas na burju." Mamereng perkembangan nuaeng on di media sosial "ndang arga be HKBP."
2.      Pdt. Gumontan Pasaribu: Mauliate di hatorangan dohot kesempatan, taringot poda tohonan ni hapanditaon, manghamham ulaon ni Kristus na tolu i. Taringot tu raja, hubungan pendeta dengan panggomgomi, boha do sasintongna implementasi poda tohonan sebagai raja dengan pemerintahan? Manghamham ulaon na tolu i, atik beha do adong mangalapati pandita na parjolo kekuasaanna super power songon i nang di hita sama hita? Pandita tu pandita be adong perbedaan pamikirion taringot tu ulaonta.
3.      Pdt. Freska Sinaga: Di pigapiga tingki na salpu tangkas do pinaihutihut kemajuan teknologi dohot di angka grup na mengatasnamakan HKBP, taringot adong sada huria mambahen keputusan di huria i, hamanaton mamangke teknologi, ketika itu dilanggar menjadi kena RPP. Hami sandiri pro tu na binaen nasida i, ala manjamothon do. Songon dia do tutu sikapta tu HKBP yang sudah mengatasnamakan institusi dan melalui warta jemaat. Sudah menyangkut RPP juga. Apakah bisa dibahas di Rapat Pandita Distrik atau hatopan?
4.      Pdt. Juniar br. Siregar: Mauliate di KRP naung mangalehon angka bahan laho mangarataratai. Adong 3 hal sipasahaton nami: Parjolo, taringot tu tohonan, jala holan pandita do na manjalo tohonan, nata pe adong onom tohonan di HKBP. Pendeta dikhususkan bukan karena manusia, tapi karena yang memberi kekhususan, sehingga ada kecemburuan dengan tohonan yang lain. Kenapa hanya pendeta yang mengangkat tangan memberikan berkat? Secara terbuka di STB ada pergesaran tohonan Bibelvrouw, mereka ingin melakukan yang serupa dengan pendeta, sama kok S2, sama kok dosen, mereka mendatangkan orang-orang tertentu supaya merubah HKBP, bahwa bukan hanya pendeta yang mempunyai tugas itu, sehingga ada kekuasaan itu dan diberikan kesempatan. Mereka merasa menderita sehingga melakukan hal untuk melakukan yang mereka inginkan. Mari lihat HKBP bukan mengambil dari yang lain dengan apa yang diinginkan oknum tertentu. Yang kedua: Bagaimana kejelasan Nurseli Manurung, MSi MTh, darimana panitia mengundang mereka sebagai calon pendeta, apakah sudah jelas bahwa dia itu benar menjadi calon pendeta, sotung gabe melompat sian proses. Apakah dia calon pendeta, apakah dia adalah Bibelvrouw? Yang ketiga: Taringot keseragaman mangampehon tangan secara praktis, ketika memakai jubah mangampehon tangan, atau mangampehon tangan ketika tidak memakai jubah?
5.      Pdt. Nurmawaty br. Doloksaribu: Berbagai macam panjouon, alai ingkon tajanghon tohonan i, apa kriteria manjangkon tohonan i? Di sada sisi hubereng dia do na gabe nilai plus ni tohonanta? Di instansi pemerintahan, ketika mereka melakukan kebaikan, langsung naik pangkat. Dan ini mungkin kekurangan HKBP. Mungkin itu yang menjadi latar belakang memacu melakukan yang rutinitas saja. Mohon diperhatikan oleh pusat, apakah yang melakukan hal yang baik atau yang melawan?
Jawaban KRP/Ephorus:
1.      Motivasi boasa masuk tu STT ndang holan dua boi do tolu manang opat dst. Gabe huantusi do berdasarkan riwayat hiduphu. Natuatua i ndang hea marsangkap asa pandita ahu, justru dipaborhat ahu sian Dumai tu STM HKBP ala disi jamanna ise na kaluar sian STM HKBP pasti masuk tu Caltex. Huikuti testing alai gagal. Maila ma ahu mulak tu Dumai, alai sikola ma ahu di SMA Kampus tinggal di asrama. Dung sikola jala tamat, panghataion dohot natuatua i ingkon tu Jakarta, alai ndang adong dongan laho tu Jakarta. Hulului ma dongan laho sikola tu Jakarta, adong ma ima Pdt. Petrus Simangunsong asa sikola tu Jakarta. Laho ma hami tu jabuna asa sikola tu Jakarta, alai ndang dipaloas. Hudongani ma donganku tu RS Balige, dung i disurat ma goarhu asa dohot ujian. Disurat ma goarhu di daftar nama ujian STT. Nga masuk ujian, hape ahu sai di luar dope jongjong di jolo ni lonceng, jumpanghu ma Pdt. Poltak Sormin, disuru ma ahu masuk tu aula laho ujian. Dibagi ma kertas ujian, goarhu nunga tarsurat di daftar ujian. Ujian berlangsung dan lulus nomor sada. Mulak ma ahu tu huta, disonggahi ma. Hudok ma tu Bapa, “Masuk ahu tu Fakultas Teologi.” Aha do fakultas teologi? Hudok, "Sikola Pandita.” On ma gabe huhayati sada proses. Haporseaonhu sian Dumai do ahu dipillit. Ragam do panjouon i, alai dung sahat tohonan i ingkon tahayati kembali hata ni Jesus, “Ahu do mamillit hamu.” Cara bisa berbeda-beda di dalam proses. Molo adong di bagasan pingkiranta lebih cepat karejo di HKBP, memang i do pergumulanta saonari, asa monang asa saut. Nga sahat tu hita tohonan i, boha do hita menghayati dohot menghidupi panggilan i. Lulus sian ITB, ingkon mangalului pangkarejoon na asing. Tumagon ma tu STT HKBP, nga pasti i, paling holan LPP 1 dst. Molo hot hita di panjouon i, ndang alani manang ise i. Sisean ni Tuhan Jesus pe marragam do panjouon i. Dibaen ujian gerejawi, itu adalah cara dan proses, itu bisa dievaluasi. Asa unang moru tohonan i, tamaknai ma i. Sude punya cara masing-masing, tantangan selalu ada, boha ma hita padasiphon i? Distrik IV Toba on do parjolo mancabut tohonan ala mangihuthon pengakuanna. Apala on ma na jotjot mangido pangurupion. Dekat do ephorus tu ibana. Di pangadilan dia naik banding bahwa dia tidak bersalah. Ndang hea haputusan huria marojahan tu haputusan ni pengadilan. Ndang hea haputussan ni huria sarupa dohot haputusan ni pengadilan. Berani mengambil tindakan supaya bisa berjalan sesuai dengan aturan gereja. Moralitas yang diadili di Rapat Pendeta Distrik, bukan kriminalitas.
2.      Poda tohonan, aha do lapatan ni Raja? Berwenang do hita songon raja manguluhon, mangajari, mamodai angka rakyat. Kita berhak menegur, mengkritik, menyumbang pemikiran, manjamothon. Ndang gabe dohonon tu Bupati di torunta ibana, alai songon raja na manguluhon rakyat, maminsang rakyat. Raja, Malim, Panurirang dipahami secara teologis. Kita berhak memberikan sesuatu, mengkritik dan memberikan sumbangan pemikiran.
3.      Bagaimana kita menjamothon di bidang IT. Kita tidak memahami apa dampak positif dan negatif dari IT. Hampir semua orang sudah punya HP. Zaman 90-an masih jarang orang menggunakan HP. Ada kemajuan jaman dari hal itu. Sekarang ada dampak yang negatif dari perkembangan tersebut. Menggunakan dan diperalat oleh IT untuk kepentingan yang tidak baik. Itu adalah salah satu hal negatif. I do panghorhon ni HP. Ada unsur-unsur positif di dalam alat-alat teknologi ini, ada juga yang negatif. Seperti itulah kira-kira sekarang. Oleh karena itu, sudah dari periode yang lalu tentang "hak paten" HKBP khususnya di IT, supaya tidak sembarangan. Siapa yang menggunakan logo HKBP sudah ada hak paten. Harus ada ijin dari pemilik institusi jika ada yang menggunakan logo dll yang berkaitan dengan instansi itu. Memposting di FB difilter dulu dengan baik. Tidak bisa diposting di FB. Banyak yang tidak tahu apa itu FB. Sehingga kasus-kasus yang menjurus kepada moralitas menjadi sampai kepada kita. Nga merambat haroa pangalaho i.
4.      Peralihan tohonan ingkon serius do. Adong do calon Diakones masuk tu STT gabe Pandita. Boi do terjadi peralihan gabe tu peningkatan. Diakones bisa menjadi pendeta, alai jolo melalui dohot menjalani pendidikan. Ndang adong Pandita gabe Diakones, ala ni aha? Sude ulaon on nunga dihamham ulaon ni pandita. Umbalga do ulaon ni sintua sian evangelis. Sude tohonan boi do gabe evangelis. Pandita, Guru, Diakones, Bibelvrouw, Sintua boi do gabe evangelis. Dirangkap sude do ulaon ni evangelis. Na niulahon ni evangelis boi do diulahon sintua. Na niulahon ni sintua belum tentu boi diulahon Evangelis. Molo ephorus pasahathon tohonan, ephorus mangalehon penempatanna. Catatan: Tentang tohonan Evangelis, ndang Ephorus na manguluhon ulaon pasahathon tohonan Evangelis. Menurut Aturan dohot Konfessi, pendita sentris do HKBP. Ai holan pandita do, sona boi tohonan na asing. Ingkon angkuanta do HKBP itu adalah pendeta sentris. Sude ulaon boi diulahon pandita. Mandongani mangurupi ima karejo ni tohonan na asing. Kecuali suatu ketika kita rombak konfessi dan aturan maka bisa saja kita tidak menjadi pendeta sentris. Ekklesiologi HKBP adalah Kristologis. Pendapat ni Pdt. Dr. JR. Hutauruk bukan jadi patokan di HKBP. Lima pemimpin HKBP, alai na memimpin na lima i ima Ephorus. Kita merasa canggung mengatakan itu, karena ada pengaruh dari kekuasaan zaman. Monolithos (bahasa Yunani), batu bertindih, satu di atas: Efesus 4:16: Berbagai fungsi walaupun banyak anggota tubuh. Alani i, ingkon sada do pemimpinna ima kepala. Jadi dalam hal na songon i ima tapaihutihut. Carilah dulu ekklesiologi mana yang cocok dengan HKBP. Ingkon songoni ma HKBP maniru na masa di pamatang on, sada do ulu alai godang ruas (anggotana). Molo di HKBP sada do ulu ndang lima, ala Kristologi. Semua diperintah oleh kepala. Bukan leher menyuruh kepala, tetapi kepala yang menyuruh leher untuk bergerak. Ndang hea surat ni HKBP ditandatangani oleh dua pimpinan. Apakah Sekjen bisa menandatangani jika Ephorus tidak di tempat, tetapi tetap keputusan Ephorus. Ephorus ingkon pandita do, ala ni aha? Ala ni tohonan i. Sinode godang manonahon merumuskan AP Amandemen berdasarkan ekklesiologi HKBP.
5.      Bahwa memang di hita ndang adong sistem penghargaan (reward) dohot na maralo tu si. On pe ingkon dirumuskan do. Diharapkan ada kriteria penilaian yang positif kepada yang membuat yang baik. Asa unang mago angka siula na denggan, asa jora mengulahon angka na sala. Terlalu normatif do RPP-ta i. Unang padokdokhu dohot paneanghu molo mangalehon RPP. Unang holan bagabaga martua siula na denggan, alai denggan adong perhatian. Asa boi tarida angka ise ma na mangula na denggan. Ahu setuju do songon i, ingkon boi do taulahon i. Ingkon adong perhatian tu angka na mangulahon ulaon na denggan.
Diakhiri pukul 13:18 karena masih ada perjalanan Ephorus.
Makan siang sampai pukul 13:55.
Dilanjutkan Penjelasan dan Sosialisasi TLP HKBP (pukul 13:56).

















Penjelasan dan Sosialisasi TLP HKBP
oleh Pdt. Chrisvandoli Harahap, MTh (Sekretaris KRP)
“Potensi Maju TLP”

TLP: Tumpak Liat ni Pandita HKBP, Kegiatan Sosial ni Pandita HKBP, wadah membangun rasa perhahamaranggion. Dasar Alkitab: Galatia 6:2.
Awanya TLP adalah julejule.
Keadaan peserta: Jumlah Pendeta HKBP 1.831 orang.
Yang aktif: 738 orang.
Yang pasif: tunggakan 500 ke atas ada 856 orang.
Yang belum pernah membayar: 238 orang.
Yang aktif semakin banyak dari tahun ke tahun, dari tahun 2013-2016.
Dana yang sudah keluar Januari – Agustus 2017: Rp. 935.000.000,- (untuk 8 orang pensiun, 7 orang Pendeta meninggal dan 4 orang keluarga Pendeta).
TLP bukan hanya untuk yang sekarang saja, tapi bisa saja untuk pasijeruk kepada peserta yang mengalami sakit, uang duka (sekedar) bila anak peserta (yang belum menikah) meninggal dunia.
Ketentuan: tidak menambah premi iuran tetap Rp. 50.000,-. Seringlah mengikuti konven distriknya masing-masing, dan rajinlah membayar TLPnya.
Pergumulan saat ini: Pemberlakuan sanksi (P1-P4), Pensiun muda (sebelum 65 tahun).
Tanya Jawab:
1.   Pdt. Sortaria Silitonga: Sewaktu melayani bayar TLP, setelah cuti sampai pada P4. Lalu bagaimana? Apakah dari awal lagi atau dilanjutkan?
2.   Pdt. Rini Hutajulu: Harus ada kejelasan dan transparansi keuangan TLP. Tentang pasijeruk bagaimana?
3.   Pdt. Maruhum Simangunsong: Taringot tu pasijeruk asa boi dikelola uang i, ala di bank otik do bungana, dipamasuk ma sebagian tu CUM HKBP, bunga ni i ma dibahen tu pasijeruk.
Jawaban Sekretaris KRP:
1.   TLP Dimulai sejak dia manjalo tohonan. Dibayar tunggakan selama dia cuti.
2.   Transparansi, sudah dilaporkan di sinode godang akan dilaporkan uang yang masuk dan yang keluar. Info online kalo kita mau ada sekarang database, di database itu ada no induk pendeta itu diklik, kalo diklik balitbang hkbp. Di situ tertulis terkait TLP.
3.   Potensi maju itu ada. Keadaan uang kita sedikit agak bagus dua tahun ini.



Pemaparan Ceramah:
“Identitas Martin Luther dalam Rangka 500 Tahun Reformasi”
Menggali 95 Dalil Martin Luther Dalam Rangka 500 Tahun Reformasi
(Pdt. Dr. Pintor M. Sitanggang)
Moderator: Pdt. Jurito Sirait, STh

Dalam sejarah 4 tahun di STT HKBP masih ada yang belum digali dari Martin Luther yaitu Menggali 95 Dalil Martin Luther Dalam Rangka 500 Tahun Reformasi.
Aha do ciri khas HKBP menjawab dirinya Lutheran? Kita masih menggunakan Katekhismus kecil Martin Luther. Ada tujuh tema yang akan dibahas sekarang, yang ada implementasi yang paling berat dari teori Martin Luther.
Power point tidak lebih dari 40 menit.
Latar belakang gereja pada saat itu (abad ke-16), gereja tidak lagi berbicara tentang kerajaan Allah melainkan dinasti. Gereja bukan lagi kekuatan kerohanian tapi kekuatan politik. Gereja RK bukan hanya kekuatan rohani tetapi kekuatan ekonomi. Gereja itu sudah lebih menunjukkan kekuasaan politik. Paus yang menentukan penguasa daerah. Itulah yang terjadi pada kita saat ini. Karena tragedi indulgensia mengakibatkan reformasi.
Apakah sama seperti yang kita lakukan sekarang dengan indulgensia masa kini. Aha do pandangan RK tu Martin Luther: Dia dinyatakan sebagai setan dalam penampakan manusia. Dia diklaim seorang yang membenarkan diri melalui meditasi. Luther dikatakan tidak waras.
Banyak pendeta mengornamenkan Martin Luther. Martin Luther mengatakan bahwa kita diselamatkan karena iman bukan karena ornamen. Bagi Martin Luther, yang penting adalah iman dari orang yang datang kebaktian.
Latar belakang respons terhadap Indulgensia: Surat penghapusan siksa yang diperjualbelikan Paus untuk pembangunan gereja Saint Petrus. Kritik terhadap pengudusan dan tingginya posisi Paus dalam gereja yang dianggap melebihi posisi Yesus. Kritik terhadap pengembangan kuasa Roma Katolik sebagai pengendali politik dan perekonomian pada abad 16. Kritik terhadap kuatnya pengaruh filsafat.
Ada 7 poin thema terkait 95 Dalil Martin Luther:
1.      Tema Pertobatan (Repentance), Matius 4:17.
-          Kritik kepada posisi Paus yang menyalahgunakan jabatan kepausannya.
-          Kritik perlunya pemurnian di tengah-tengah gereja.
-          Pertobatan bukan dibeli. Pada masa indulgensia, pengampunan dosa itu bisa dibeli, bisa diperoleh kapan saja, yang penting ia membayar surat indulgensia.
2.      Penyalahgunaan Jabatan Gerejawi
-     Paus tidak memiliki kekuatan maupun kuasa untuk mengampuni kesalahan apapun, kecuali yang telah ia berikan dengan otoritasnya sendiri atau dari peraturan.
-     Kritik kepada Paus yang menganggap dirinya Tuhan dan mampu mengampuni kesalahan.
-     Kritik kepada para pengkhotbah yang mempromosikan indulgensia (surat pengampunan dosa), yang berkata bahwa dengan surat pengampunan dosa dari Paus, seseorang bisa dibebaskan dari hukuman dan diselamatkan.
3.      Tema Sakramen dan Kristosentris
-     Sakramen itu adalah yang ditentukan dan diperintahkan langsung oleh Yesus Kristus: “Baptislah mereka dalam nama Bapa, Anak, dan Roh Kudus” dan ”Bahen hamu ma songon na Hubahen i tu hamu gabe parningotan di Ahu.” Kristus adalah kunci keselamatan.
-     Luther menekankan makna solagratia (hanya karena karunia Kristus).
-     Penekanan makna pemuridan atas kuasa Kristus. Pengikut Kristus bukan pengikut Paus (jabatan gerejawi).
-     Ketika masuk ke dalam gereja Pentakosta, hanya mereka saja yang masuk surga.
-     Setiap orang Kristen sejati entah yang hidup atau yang mati, mendapatkan bagian dalam semua berkat Kristus dan gereja yang diberikan kepada-Nya oleh Allah meskipun tanpa surat pengampunan dosa. Kristus berkuasa kepada yang hidup dan yang mati. Alani i ma hita mandok, “laho ruar dohot laho bongot.”
-     HKBP Lutheran bukan hanya karena Katekismus kecil tapi sudah melakukan ajarannya.
4.      Tema Solidaritas
-     Luther melihat orang yang kekurangan dengan kasih. Berbuat kasih adalah hukum yang utama (lebih penting daripada indulgensia).
-     Orang-orang Kristen harus diajar untuk memperhatikan dan berbagi atau memberi kepada orang miskin.
-     Luther memperbandingkan orang Kristen yang berbuat kasih akan lebih bertumbuh dalam iman daripada hanya sekedar mencari kelepasan hukuman yang sia-sia dan tidak akan mengembangkan imannya.
5.      Kemurnian Firman Allah
-     Kesalahan dilakukan terhadap Firman Allah jika hanya membahas indulgensia.
-     Luther menegaskan kembali dasar dari gereja adalah Kristus dan Injil Kristus itu sendiri. Kembali kepada hakikat dan eksistensi Sola Scriptura. Penegasan dan pengembalian eksistensi kekudusan itu merupakan kasih karunia.
-     Kekayaan gereja yang sejati adalah dari Injil kudus dari kemuliaan dan kasih karunia Allah.
-     Firman Allah adalah pemusatan ibadah Lutheran. Altar adalah tempat pemusatan firman Tuhan. Jangan gunakan firman Tuhan ketika berkhotbah untuk kampanye.
6.      Kemurnian Salib
-     Salib yang dihiasi panji-panji kepausan memiliki kuasa yang sama dengan salib Kristus, merupakan penghujatan.
-     Luther lebih menekankan konsep teologi salib itu terletak dalam penyelamatan Yesus Kristus bukan kepada bentuk ataupun nilai salib itu sendiri sebagai material/kayu.
-     Salib yang dipegang Paus yang dipenuhi perhiasan dan terbuat dari emas tidak akan sama nilainya dengan keselamatan melalui darah Kristus. Kristus menyerahkan nyawa-Nya di kayu salib bukan menjadi perhiasan salib kayu itu sendiri.
-     Sola Fide (Percaya pada Kristus) bukan Sola Ornamentum (Bukan pada Ornamen/Simbol).
-     Di luar negeri gereja Lutheran menerima pernikahan yang sudah mardenggan pamatang. Di HKBP tidak diterima karena masih mengakar ajaran pietisme dari IL. Nommensen.
-     Ndang tamba habadiaon ni toga i molo ditambai bros, holan urim dohot turim do. Mana yang benar ada di dalam toga pendeta ada langsung menempel di toga. Lambang ordinasi adalah putih sampai ke belakang. Urim dan Turim adalah lambang kekudusan.
-     Kristen sebagai Pengikut Kristus. Orang-orang Kristen harus dinasihati untuk mengikut Kristus.
-     Identitas Martin Luther: dari korban – bertahan – pemenang.
7.      Teologi Altar Martin Luther
a.       Pusat pemberitaan keselamatan dalam penyaliban Kristus.
b.      Pusat pelaksanaan sakramen sebagai perintah Yesus.
c.       Jauh dari kuasa politik dan pemerintahan.
d.      Apa yang melekat dalam tahbisan kita adalah teologis.

Tanya Jawab:
1.   Pdt. Paltak Panggabean: Boha do hubungan dengan buku HKBP IS HKBP terkait dengan teologi Martin Luther dan tentang bangunan gereja menurut Calvin dan Luther?
Pandita na jolo dibagi dua, ima pandita sian Jerman dohot pandita pangurupi sian halak Batak. Sian dia do mulaionta, tanpa mengurangi rasa hormat kita pendeta sudah memiliki latar belakang pendidikan teologia yang berbeda. Masukan ke pemimpin bagaimana untuk menyeragamkan. Kita mulai dari jemaat kita. Ingkon botoon nasida do nasida mamboan dogma di distrikna. Setiap pendeta memiliki ketertarikan terhadap teologi masing-masing, cth: praksis dsb. Kita tunjukkan toga kita itu toga Lutheran, hanya Urim dan Turim saja.
2.   Pdt. Songhi Y. Tambunan: Hea do binege sahalak pandita marhite jamita mandok bahwasana salib tidak dapat dihias, akan tetapi pada tempat yang berduka sering kali ada ucapan duka melalui hiasan bunga salib.
3.   Pdt. Kampausen Manurung: Melihat perkembangan sekarang ini tentang jubah hitam "angka donganta Pentakosta" sudah mulai mengikuti jubah kita. Dan bagaimana kalau kita memiliki simbol dan digunakan di jubah sebagai tanda pendeta HKBP.
Jawaban dari Pdt. Dr. Pintor M. Sitanggang
1.   Jawaban atas pertanyaan dari Pdt. Kampausen Manurung: Yang dipakai angka donganta pendeta Pentakosta bukan jubah melainkan "gaun" yang sering digunakan para singer. Hita pe, sebenarnya bukan "jubah" melainkan "toga". Ndang di simbolna i hita gabe pandita HKBP melainkan di tohonanta i do.
Stola sesuai dengan nama minggu dan tidak ada hubungannya dengan tohonanta i. Holan urim dan turim do di jubahta marhite tohonanta i sebagai tanda roh di kegelapan dunia.
2.   Jawaban atas pertanyaan dari Pdt. Songhi Y. Tambunan: Estetika dan teologi berbeda. Dalam teologi Luther tidak ada dibahas, hanya lambang bunga mawar yang adalah cinta kasih. Gambar hiasan bunga seperti salib tidak ada hubungannya dengan salib Kristus. Hanya "laho ruar dohot laho bongot" yang mengantarkan kepada kehidupan kekal.
3.   Jawaban atas pertanyaan dari Pdt. Paltak Panggabean: Tulisan emeritus Pdt. Dr. JR. Hutauruk: Pendeta pribumi adalah pendeta pangurupi. Buku HKBP IS HKBP adalah eksistensensi ni HKBP. Oleh karena itu, ini dimulai dari latar belakang teologi yang berbeda. Sekarang ini muncul apa yang dikatakan google tentang teologi dari perspektif yang berbeda.

Tambahan masukan dari Pdt. Diapari Simangunsong (Pendeta Pensiun)
Pdt. Diapari Simangunsong: Mauliate hupasahat hami jumolo tu amanta Praeses HKBP Distrik IV Toba na mangundang hami mandohoti rapot pandita on. Las rohanami pandita naung pensiun boi mandohoti Rapat Pandita Distrik on. Mauliate ma tong hupasahat hami tu amanta Pdt. Dr. Pintor Sitanggang naung mambohali hita taringot tu 500 Tahun Reformasi Martin Luther. Ala berkaitan do on 500 Tahun Reformasi Martin Luther, berarti kita harus kembali bagaimana pribadi Luther. Di awal tidak ada niat untuk membangun gereja, tetapi ingin membaharui saja. Ada pemahaman Luther bahwa gereja sudah jatuh kepada satu pemahaman bahwa gereja sudah bersifat materialistis. Luther melihat banyak yang perlu diperbaharui, makanya ia membuat buku “Kepada Kaum Kristen Bangsawan.” Sebenarnya kita kembali kepada Luther bahwa tidak ada niat untuk membuat gereja, tapi untuk membangun gereja yang tidak terlihat itu. Yang kedua, adalah tentang kuasa kepausan, ia menolak ini karena terlalu berlebihan. Yang ketiga, ia menyinggung gereja, pembangunan gereja di Babelonia. Ia menolak sakramen selain yang dua itu, karena itu langsung perintah dari Yesus. Yang keempat, yaitu kebebasan orang Kristen, diuraikan bahwa tidak ada keselamatan karena perbuatan saleh. Ajaran RK dulu adalah ajaran saleh yang menghasilkan keselamatan. Dia bergumul bertahun-tahun dan mendapat jawaban sehingga ia diantar untuk membaca surat Roma. Dari situ ia membuat Solagratia, Solafide, Solascriptura. Dia diantar oleh Roh sehingga ia membuat 95 dalil itu dan dipaku di depan gereja istana di Wittenberg. Kita di dalam menghadapi 500 tahun harus lebih melihat kepada membangun gereja secara rohani bukan sebagai gedung saja. Sulit untuk menghayati seperti yang diinginkan Martin Luther. Niat Luther adalah bagaimana mengembalikan ajaran gereja kepada ajaran yang benar. Martin Luther bergumul bertahun-tahun karena dia dipengaruhi okanisme. Namun ia diberi pencerahan oleh Roh Kudus melalui Alkitab.
45 Dalil dikutuk oleh gereja Katolik, bahkan dia dikucilkan. Ada masukan yang bisa kita lakukan: seharusnya kita ingat bagaimana sebenarnya di dalam PL sangat populer yaitu “Ya Tuhan berikan saya Hikmat.” Tidak pernah kita untuk berpikir, merenung dan meminta kepada Allah. Jadi molo adong digali para pakar manang ilmuan saonari seperti: IQ, EQ, SQ. Mengenal diri dan menerima diri kita supaya kita bisa menjadi Luther-Luther kecil, bagaimana mempengaruhi orang lain secara positif. Inilah yang kita bangun di HKBP. Ndang adong na lobi, hurang do hita di parbinotoan. Jadilah pengikut Kristus bukan pengikut personal, gereja, pribadi, dll.
Selesai pukul 16.34. Istirahat ke kamar masing-masing (16.34-18.00).




Pengantar  Diskusi Poda/Teologi, Liturgi/Agenda, RPP, Konfessie, AP, Studi Kasus
Pembicara: Praeses
Moderator: Pdt. Ahab Tambun, S.Th

Pengantar: Malam ini menentukan apa yang akan dibahas pada hari Rabu 30 Agustus 2017. Kemudian dilanjutkan dengan pembacaan bahan di hal. 72 dalam Buku Panduan Rapat Pendeta HKBP DIstrik IV Toba. Apa yang belum ada di Buku Panduan silahkan ditambahkan pada sidang ini.
Moderator: Bagaimana kita memakai waktu secara efisien. Ala godang ni sibahason sian buku panduan naung dipaparhon amang Praeses. Pigapiga hal sasingtongna nunga dibahas di rapat pandita di tingki naung salpu jala nunga adong haputusan alai ndang diberlakukan dope. Na mangihut taringot naung muncul sian angka dongan di tingki mambahas tatib asa tabahas secara serius taringot tu kegiatan Karnaval na pinatupa ni pamarenta di luatta on. Kegiatan Karnaval na pinatupa ni pamarenta di luatta on tadukung ma i, ala parsitutuon ni pamarenta do i laho pamajuhon luatta on lumobi laho menyikapi program pemerintah pusat tentang “Otorita Danau Toba”, alai ndang tadukung ulaon i molo dipatupa di tingki ari Minggu. Ala menurut hami: “Na so jadi patupaon parpunguan laho manundati parmingguan”. Satolop ma jo hita menampung aspirasi na so tarsurat di buku panduan, songon dia ma? Pinasahat ma tu floor.
1.      Pdt. Parasian Simamora: Na parjolo, na hualami hami adong rupani di hita di hurianta di distrik on, di na papungu pelean tu jolo dijaha ayat, hape versi ni GKPI do i. Adong do molo papungu pelean ingkon dijou do sintua laho papungu pelean. Adong di tingki manopoti dosa ingkon diiringi musik, ingkon marende. Na hubereng di son nga mardalan sisongon i. Gelleng do di ahu i, alai menyangkut tu liturgi do i.
2.      Pdt. Pantas Manullang: Di Hutahaean adong do pelayanan sian Methodist khusus tu na monding. Molo di HKBP jolo sidung do sude acara asa dipasahat tu huria. Alai di Metodis, pagina i diagendai, baru mardalan adat, dung i dipataru ma tu udean, dipatupa ma acara penguburan. Boi do HKBP patupahon songon i?
3.      Pdt. Maruhum Simangunsong: Aha na tahatai saonari nunga dihatai angka pandita tahun 60, 70, 80, 90, dst. Miris do ateate manjaha, ala maos mulakulak ndang ra tuntas. Na naeng dohonon bahwa kita sudah mendiskusikan ini cukup lama, tapi tidak bisa dieksekusi. Usulhu: ala dison do amanta Praeses dohot MPS asa dilehon dana laho membukukan tata laksana. Supaya ada bahan untuk pendeta, untuk menjadikan referensi. Na mangihut ma muse, Komisi Teologi HKBP dohot komisi na adong di HKBP ingkon sejalan dohot KRP. Alai di aturan na imbaru i, langsung tu Ephorus. Boha do carana Ephorus mamutushon? Na maniop poda, ima pandita, maka di Rapat Pandita ma dibahas marhite KRP.
4.      Pdt. Sabdu Tambunan: Na binoto Rapot Pandita Distrik ndang sahali opat taon, boi do tabahen sahali dua taon, tabahen ma pleno asa diboan tu marsogot. Asa adong tingki tu angka dongan manjaha dokumen. Molo ditampung selain na di buku panduan, ndang sae annon tingki mambahas angka naung tarsurat di buku panduan i, manang ndang cukup waktu sahat tu marsogot, Rabu 30 Agustus 2017.
5.      Pdt. Freska Sinaga: Hurang setuju do ahu di pendapat ni Pdt. Sabdu Tambunan, ala godang do hami na mendapatkan dilemma di huria, ala ni i songon na dibahen moderator asa ditampung ma jolo angka usul-usul. Taboto do ra taringot tu tolu tirket na maminsang ruas ni hurianta na marsala. Na parjolo dipaingot, na paduahon dipinsang/ditingtinghon, na patoluhon dipabali. Alai marhite diredaksi tatagam dope na pinabali i mulak muse tu hita. Ala ni i, ala kasus do on, hupabali hami sian ruas hurianta, alai dijalo gereja HKBP. Na patoluhon taringot tu POUK TPL, dipamasa disi mentahbiskan sintua, boasa boi nasida mentahbiskan pelayan? Jala di pigapiga kegiatan gereja, adong ma masa na monding, ro ma parhalado ni hurianta mamungka acara, jongjong ma nasida sian oikumene, dipangke nasida maragenda di hurianta HKBP. Ruas nasida di HKBP Narumonda, alai gabe sintua di POUK. Boha do sikapta tu son? Boi do pangkeonta sintua na di POUK i marhobas di HKBP?
6.      Pdt. Paltak Panggabean: Boha do keaktifan ni angka pandita di oikumene? Taringot tu acara pamasumasuon, adong dipasupasu na marsinggang, adong do na jongjong. Dia do na boi sibahenonta?
7.      Pdt. Togi Opranto Siagian: Taringot hajongjongan ni Paragenda, adong do Pargenda baru pe jongjong di jolo dung marende ayat patoluhon ende parjolo i. Taringot tu Epistel, dung didok Paragenda “Martua ma na tumangihon hata ni Debata” baru dialusi “imma tutu.” Taringot na marjamita adong na jongjong ruas. Taringot tu pelean marulaon na badia, molo pelean ya tetap pelean, alai jumpang dope pelean na badia i disagihon. Dia do hahotan ni pelean on? Adong usul asa adong dokumen teologi HKBP, laos dipasahat i asa adong sipaihutihuton.
8.      Pdt. Rawati br. Sihotang: Baru dope manghobasi manjalo tohonan hapanditaon. Keseragaman taringot tu Parhalado na monding na diboan tu gareja, adong na dihaliangi donganna parhalado jala manjaha turpuk. Na paduahon kita pakailah waktu yang sebaik-baiknya. Usul: asa boi dicicil sada poin pe didiskusikan untuk studi kasus, itu sudah sangat membantu. Taringot tu pelean, hea do hita mandohoti seminar ekklesiologi, ia tangiang pelean i ditangianghon holan di ari Minggu.
9.      Pdt. Juniar br. Siregar: Naeng pasahathon taringot tu issu teologi, berangkat sian pengalaman nami di STB. Na parjolo issue teologi hubungan sejenis, bagaimana kita menyikapi ini? Adong na asing, boha do hita menyikapi LGBT? Taringot tu teologia feminis radikal, kita harus sepaham bahwa penganut teologia feminis radikal tatulak, alai nyata-nyata nang di tongatonga ni hurianta masa do i. Teologia feminis, sejauh itu tidak mansalai tu hata ni Debata tajalo do i, termasuk tu perbedaan gender. Alai molo nunga mansalai tu tu hata ni Debata, tatulak do i. Kita harus kembali kepada Alkitab. Ingkon boi do tegashononta i apalagi di tengah-tengah huria khusus punguan ina. Boha do mambohali punguan ina? Harus kembali tu hata ni Debata na gabe jamita.
10.  Pdt. Marlon Simanungkalit: Di ari na salpu binege nunga dihatai angka na tadokhon i di rapot pandita, alai ndang adong realisasina. Ahu ndang setuju tentang keseragaman teologi. Alana gabe adong perbedaan antara distrik an tu distrik on, gabe teologi lokal dna. Keseragaman na penting di seluruh ruas HKBP. Molo holan keseragaman ni distrik do ndang setuju do ahu di son, berbahaya do i tu angka ruasta. Porlu didok rohangku adong hamanaton, molo manat hita mamingkiri sisongon i na gabe prinsip diulahon di sude inganan panghobasion, jala di bagasan ketegasan. Boi do hatop rapot on baenonta, cukup dengan menampung, realisasi bukan hanya di rapot pandita distrik, namun di Rapot Pandita Hatopan.
11.  Moderator: Keseragaman HKBP Distrik 4 Toba, ndang na mandok gabe maralo secara HKBP hatopan. Mengacu kepada HKBP secara hatopan.
12.  Pdt. Marlon Simanungkalit: Boha do asa boi seragam dohot HKBP secara keseluruhan.
13.  Pdt. Marudur br. Siahaan: Asa unang asal lewat pembicaraanta i, na parjolo ima mengenai ekklesiologi, jala hupamanat bahwa kita pendeta sentris, didok disi rapot pandita do na mamillit pimpinan na tolu i, ima Ephorus, Sekjen dohot Kadep. Taterima do on? Asa diubah AP. Disinggung nangkin nunga adong dua halak pandita na diumpat hapanditaonna, Siahaan dohot Sibuea. Na huboto, ndang adong dope na diumpat, alai diskorsing. Boha do taringot tuson, ontak ni dia do kesalahan ni pandita asa boi diumpat hapanditaonna? Ontak ni dia do na diskorsing? Nangkaning didok adong baju parhobas ni pandita, alai nunga tertulis on? Di tingki dia on diresmihon, di tingki dia on dipangke? AP 2002 Dung Amandemen II, hujaha dison Rapot Pandita Distrik sahali sataon. Taula do on?
14.  Pdt. Rini br. Hutajulu: Sejauh mana kekuatan Rapat Pendeta Distrik ini? Ingkon dipaente sahat tu Rapat Pandita Hatopan. Di tingki membahas teologi, otik do na ro, alai tingki pemilihan KRP godang na ro. Mari kita lihat di buku yang sudah tertulis sehingga bisa diimplementasikan. Na huida secara umum, RPP hanya untuk kasus seks, marbagas roharoha, hamil di luar nikah. Hape adong dope selain i. Kasus yang sering kita lihat “warga jemaat yang pergi ke dukun.” Kasus ini sering dilupakan dalam RPP. Boha do sikapta tu na songon on?
15.  Pdt. Lintong Sitorus: Adong pigapiga dongan na mamangke dispensasi, ketika dibahen dispensasi di pagaran, jemaat mandok: Di huria nami ndang adong masa dispensasi na berbeda dohot huria na asing. Songon dia do tingting dispensasi I & II? Boha do tingting I & II on, apakah setelah martumpol terhitung? Hea do Pdt. Henri Gultom mandok taringot tu dispensasi ima sakaleng boras. Songon dia do taringot tuson, ima kasus mamboan dakdanak na so diboto amana? Boi do sahat tu ginjang usulanta on? Masalah kepribadian, bangga hian do hita mar-FB tarlumobi di acara Minggu. Dohot dengan bangganya manjaha BE marhite HP. Na di bulan na lewat, angka LPP songon i do dibahen. Ndang pas mar-FB di acara gereja. Taringot tu keseragaman ibadah, adong na mambahen ingkon sambuton ruas mandok selamat datang, dohot di tingki mulak adong na marsijalangan, adong na daong, dia do na taulahon?
16.  Moderator: Nanggo apala sada dua manang tolu item dibahas.
17.  Pdt. Horas Sihite: Sahali dope hudohoti Rapot Pandita HKBP. Taringot tu agenda partumpolon nunga dihatai di Rapat Pandita Hatopan, alai sahat tu tingki on ndang adong dope tarsurat di agendanta on. Olat ni dia do tutu gogo ni tahatai on? Adong ma target manang poinpoin na boi boanon tu huria marsada-sada.
18.  Praeses: Mauliate ma tu angka dongan na mambahen angka masukan bahan pikiran. Pesan tu angka dongan asa ummura manghatai. Unang dokkon ndang margogo Rapot Pandita Distrik on. Na ingkon dihatai di Rapot Pandita Distrik, contoh: memperbolehkan atau tidak memperbolehkan Calon Pelayan, diserahkan kepada distrik masing-masing. Demikian juga Guru Sekolah Minggu yang menjadi Liturgis diserahkan kepada distrik. Keanekaragaman ibadah, seperti pengakuan dosa, ada yang memakai musik, bersalaman, kebijakan diserahkan kepada distrik masing-masing. Unang tadok ndang arga rapot on. Silahkan ditampung semua, alai molo berhubungan dengan pusat, tausulhon ma di Rapot Pandita Hatopan. Buku saku akan dibagi untuk pendeta distrik. Jadi molo na mardomu tu hatopan, tu hatopan ma tapasahat. Ingkon jelas do dasar-dasar teologi. Diarahkan ma tu na praktis. Contoh: calon pelayan, na marsijalangan, dsb. Tajaha ma jo angka dokumen i, asa marsogot boi hita lebih mudah membahas. Taringot sahat manang ndang sahat ima menjadi tugas praeses. Bahenon ni praeses do laporan asa jadi bahan na dihatai di rapat pandita hatopan. Bisa menampung semua usulan hombar tu horonghorongna, distrik do manang na hatopan do. Dipermudah ma, gumodang ma na praktis dihatai di rapot on.
19.  Pdt. Nagariang Hutagalung: Adong na terlewatkan, adong di Toba on na patupahon penguburan di ari Minggu, ima usulan asa adong keseragaman di Distrik 4 Toba on.
20.  Pdt. Freska Sinaga: Na dia ma siboanonta tu rapot marsogot dohot rapot pandita hatopan?
21.  Pdt. Parasian Simamora: Ndang pola maol sirumuson, na seragam ndang pola dibahas be, ahu mamereng na praktis ima Liturgi do, molo RPP ingkon sahat do tu hatopan. Adong do hatandianta taringot tu distrik, asa unang dihatai i.
22.  Pdt. Ramsudin Tumanggor: Taringot tu RPP ndang seragam mangantusi on. Pelaksanaanna ndang sarupa di distrik on. Molo adong isu feminisme diangkat ma tu Rapot Pandita Hatopan.
23.  Pdt. Reni Tiar Purba: Saya hanya menawarkan mekanisme, yang pertama membahas issu teologi yang berkembang, kemudian dikelompokkan tentang Dogma, misalnya hubungan kita dengan Katolik. Ketiga tentang Etika, misalnya bagaimana seorang pendeta duduk di depan dan angkat kaki, bagaimana memakai fb, liturgi juga perlu kita bahas.
24.  Praeses: Bahan resmi ma na naeng dikelompokkan, sude na ginurithon dohot naung ditampung. Ditawarkan ke dalam beberapa bagian, yaitu issu teologi, dogma, etika, liturgi. Dia na boi tahatai ba tahatai, na so boi ba tapasahat tu Rapot Pandita Hatopan. Kalo sudah ada di dalam dokumen maka tidak usah membahas kembali dan ditunjukkan dokumennya. Molo nunga dihatai dilewati ma.





Sidang Ke-7, Rabu 30 Agustus 2017
Ditambahkan: Pembahasan tentang Rabu Abuabu.
1.   Pdt. Juniar br. Siregar: Taringot tu LGBT tegas ma HKBP menghempang asa unang gabe masuk pangajarion na menyimpang tu Hurianta HKBP. Karena firman Tuhan mengatakan bahwa manusia berpasangan laki-laki dan perempuan. Baik pelaku maupun yang mengajarkan, supaya ada penggembalaan, asa dipaulak tu ajaran ni Debata na murni. Mereka mengatakan HAM dan HKBP harus tegas akan itu. Kalau memang HAM, Hak azazi yang bagaimana? Seharusnya ada jawaban atau patokan dari Firman Tuhan. Jika sudah berlawanan maka kembali ke firman Tuhan. Yang kedua, terkait feminisme yang radikal, HKBP harus tegas. Apakah pemimpin HKBP membiarkan, sehingga merajalela orang-orang tertentu untuk mengembangkan ajaran itu, sehingga bukan menjadi solusi tetapi menjadi masalah karena pengajaran yang tidak sesuai dengan Firman Tuhan. Sebaiknya mereka digembalakan oleh HKBP.
2.   Praeses: HKBP menolak perkawinan sejenis termasuk ma LGBT dan juga menolak teologi feminis yang radikal, ima usulta tu hatopan. HKBP Distrik 4 Toba meminta ketegasan yang mengajarkan teologi feminis yang radikal supaya digembalakan.
3.   Pdt. Yokan Bae Panjaitan: Saya sangat setuju dengan yang dituliskan ephorus terkait dengan pimpinan. Betul sekali pendeta sentris kita, ketika pemilihan di Sinode Godang diajak Sintua, sehingga ada yang negatif. Ada yang berkampanye dengan jemaat yang kaya sehingga ketika sudah terpilih maka akan berpihak dan tunduk kepada jemaat tersebut. Sebaiknya pendeta yang memilih Ephorus, seperti pemilihan Paus, tidak melibatkan jemaat. Pimpinan kita adalah Ephorus bukan jemaat, karena itu kita yang adalah sesama pelayan, kita yang tahu siapa pelayan itu. Lebih baik sesama pendeta yang memilih pimpinan HKBP dan ini lebih tertutup. Seperti yang dikatakan Ephorus kemarin tentang ekklesiologi yang berpusat kepada Yesus. Pendeta berhak memilih pimpinan kita. Melihat aturan sinode godang yang lalu, banyak pendeta yang tidak bertanggungjawab akan pemilihan itu karena tidak ikut terlibat. Sehingga terjadilah saling menjelekkan, “Saya tidak memilih dia menjadi ephorus.” Kita pasti memiliki pemahaman seperti itu. Ephorus bukan pemilik partai dan bukan dikendalikan oleh siapapun.
4.   Pdt. Lintong Sitorus: Na parjolo, ise do na manusun buku ekklesiologi on, sahalak ni ephorus do? Apakah sudah bisa dipertanggungjawabkan kepada semua orang? Apakah ahli-ahli yang lain tidak dilibatkan dalam penyusunan buku tersebut? Nunga disahkan di aturan amandemen, contoh: Praeses yang meninggal diganti otomatis oleh yang di bawahnya. Kalau pimpinan itu meninggal, siapa yang mengganti?
5.   Pdt. Marudur br. Siahaan: Penyataan ephorus bahwa Seminar Ekklesiologi sudah dilaksanakan di 5 wilayah, ini sudah ditetapkan oleh Sinode Godang. Jadi menurut saya ini harus dibahas, jangan lewat begitu saja. Seharusnya ada dokumen, karena ini juga akan digunakan oleh adik-adik kita. Menanggapi praeses dipilih oleh rapat pendeta atau tidak? Dohot do praeses, rapat pandita do mamillit, makana mambali dohot manguhum hita do. Molo monding Ephorus, Kadep Koinonia do manggantihon songon naung diaturhon di aturan i.
6.   Praeses: Siapa pun ephorus harus ada buku ekklesiologinya, karena itu adalah tugas dari ephorus. Na pinatupa ni ephorus, ima pemahamanna, ala ingkon marseminar, jala diboan tu sinode godang. Usul: dipahombar ma ekklesiologi HKBP hombar tu AP, tugas ephorus bukan benar-salah, tapi tugas dari sinode godang. Ini harus dimasukkan kepada tim perumus teologi.
7.   Pdt. Rini br. Hutajulu: Ekklesiologi HKBP harus berpusat kepada Firman Tuhan. Aturan i do dipahombar tu Ekklesia Kristologi. HKBP adalah Ekklesia Kristologi.

Taringot na Mangumpat Tohonan Pandita
1.   Praeses: Ada di AP, atsura adong na marmasala di distrik on, digokhon praeses ma dongan satohonanna na distrik i, alai taringot panjanghonon ndang ranah ni distrik i, ranah ni hatopan do i. Molo berbicara aha standard? Antar maol ma i menentukan.
2.   Pdt. Lintong Sitorus: Sasintongna sude hita mamboto aha do na umbahen na hona RPP, na saleleng on pimpinan do na pilih-kasih mangalehon hukuman i. Ahu sandiri na so hea markasus manghirim asa markasus, ala adong do na markasus gabe dapotan inganan na dumenggan do. Molo dongan ndang diuhum, alai molo alo do ibana diuhum. Natalup siuhumon ba diuhum. Ada adong keadilan di dalam memberikan sanksi RPP. Unang pilih-kasih, molo talup diuhum ba diuhum.
3.   Pdt. Marudur br. Siahaan: Sude do hita mungkin manghalomohon molo na sala ba diuhum ma, ndang hea dope diumpat manang dicabut tohonan i, na huingot tohonan i ima seumur hidup. Alai di periode na salpu, adong do tohonan na dicabut. Na asing boasa ndang dicabut, hape sarupa do kasusna? Na deba diskorsing, na deba dicabut.
4.   Praeses: Na parjolo asing be do cara manguluhon. Pandita ima na mandalanhon RPP. Boi do i asa berlaku sude, na mangulahon RPP. Di RPP sudah diaturhon di dalam menjalankan RPP. Boha do hita mangantusi, ulaon ni Rapat Pandita Hatopan do manjalo mulak. Nunga adong be di RPP terkait standard pelaksanaanna. Pinasahat ma kesempatan tu 2 halak laho memberikan masukan taringot na mambutbut.
5.   Pdt. Marudut H. Siahaan: Hupingkir ala marpardomuaon do on tu tohonannta, dumenggan ma annon diusulhon gabe siboanon tu Rapat Pandita Hatopan. Ala nunga adong hea 2 halak dongan Pandita na berkasus di distrik on na dihadiri KRP dohot Praeses. Di kasus na parjolo dipasahat tu pimpinan, ala ndang boi martomu jala ndang marhaujungan. Di kasus na paduahon (ala langsung ditangkasi Praeses dohot KRP, jala mengaku do na bersangkutan), dicabut do tohonan hapanditaonna. Alani, marhite rapot on, denggan ma tausulhon tu Rapot Pandita Hatopan taringot tu angka dongan Pandita na berkasus asa unang sahat tu na mancabut tohonan.
6.   Pdt. Yokan Bae Panjaitan: Hal dasar yang kita tahu apa itu tohonan? Tohonan adalah yang diberikan oleh Tuhan. Siapa kita yang bukan apa-apa dan bukan yang memberikan tohonan. Ada yang satu kali sidang langsung dicabut. Tolong diberikan kesempatan, dan jangan sembarangan untuk mencabut tohonan karena itu berasal dari Tuhan.
7.   Praeses: Anggo Pdt. X, memang dia sudah berkata na sala ma ahu. Keputusan sudah diambil dan sudah berlalu. Molo dicabut sian jabatan pekerjaan HKBP itu bisa. Alai sian tohonan hapanditaon, boha do? Hot do i?
8.   Pdt. Marudut H. Siahaan: Setuju do ahu na pinasahat ni kaka Pdt. Yokan Bae Panjaitan. Alai di tingki dipatupa Rapat Pandita di Distrik 4 Toba on laho manimbangi dongan na markasus, bertahan do hami dohot abang Pdt. Batara Silalahi dohot Praeses asa unang pola sahat tu na mancabut tohonan. Alai gumodang do mandok ingkon dicabut tohonanna jala dipecat. Di AP 2002 Dung Amandemen ke-2 hlm. 122, tarsurat do disi, maradian ala so diulahon be tohonanna. Denggan do nian jolo ditimbangi, molo marsala dilehon sanksi na setimpal, alai ndang pola sahat tu na mencabut tohonan. Asa rap hita nian mamingkiri dokdokna molo dibutbut tohonan i.
9.   Pdt. Ramsudin Tumanggor: Memang silehonlehon berarti boi do diumpat, molo so diulahon be tohonanna. Suman do hita Pandita dope? Molo hona RPP taringot tu panjanghonon sarupa do tu ruas.
10. Pdt. Rini Hutajulu: Molo Debata na mangalehon tohonan i, Debata ma na mancabut, na mangumpat ndang ulaonta i, alai dilehon ma sanksi. Jadi ndang adong antara hita pandita na boi memastikan hita gabe pandita. Songon si Saul na so mencabut tohonan si Samuel. Ndang adong dicabut tohonan i atik pe muruk si Saul.
11. Moderator: Tarajuman do Debata na mangalehon tohonan i, Debata do nang na mangumpat marhite parhiteanNa.
12. Praeses: Dokdok do i, di AP adong do maradian sian tohonanna, itu berarti ada kesempatan untuk diumpat.
13. Pdt. Porman Samosir: Molo hupaihutihut nangkin, nunga hera mengerucut be, asa unang dibutbut be tohonan i, alai boasa gabe meluas muse. Sepakat ma diboan tu rapat pandita hatopan asa adong haputusan di hatopan.
14. Pdt. Maruhum Simangunsong: Asa martomu, pengistilahan do na gabe masalah, di aturan nunga didok maradian, ima didok, unang dibutbut (dicabut).
15. Moderator: Tidak ada bahasa mambutbut di dalam AP.
16. Pdt. Nagariang Hutagalung: Ada payung HKBP ima Konfessi, AP yang digali dari Alkitab. Adong kesepakatan "maradian" bahasa Indonesia "berhenti" berarti berhenti dari tahbisan. Kita kerucutkan, kita serahkan kepada rapat pendeta hatopan.
17. Pdt. Yokan Bae Panjaitan: Sama saja mencabut dan berhenti. Kita tidak layak mencabut tohonan yang diberikan Tuhan kepada kita. Yang kedua, kita harus jelas dan tegas setuju kita dicabut atau tidak?
18. Pdt. Horas Sihite: Ndang hata mencabut na dipangke, alai hata maradian do sesuai AP dohot RPP.
19. Pdt. Paltak Panggabean: Kita harus bedakan, membahas kasus harus berdasarkan AP dan RPP bukan perasaan.
20. Praeses: Mekanisme i ma tangkas, asa unang paborathu dohot na asing, unang mura-mura mancabut tohonan i. Di aturan i didok: “Maradian do sian tohonan,” ndang “mangumpat tohonan i.”
21. Praeses: Taringot tu Rabu Abuabu, tetap ma dipertegas, adong do manang ndang di HKBP?
22. Pdt. Esti br. Sirait: Di STT dilakukan Rabu Abuabu. Itu bersumber dari kampus kita. Molo minggu-minggu Adven ndang boi diendehon Hosianna ala managam do disi. Satuju do ahu ndang holan Rabu Abu, Kamis Putih dohot Sabat na sumongkal, Haleluya i diganti gabe Hosianna. Ingat sejarah gereja, Rabu Abu terjadi bukan karena dia Katolik atau Protestan. Kita melihat sejarah gereja bahwa Rabu Abu itu sudah ada.
23. Pdt. Rini br. Hutajulu: Tinjau dulu apa latar belakang teologis dan sejarah gereja.
24. Praeses: Tabedahon jo konsumsi kampus dengan huria. Molo di kampus ingkon boi do kuasaan sude, tapi bukan berarti apa yang dari kampus dapat diadopsi bulat-bulat di gereja. Na gabe persoalan, na deba diboan himpal sian kampus tu huriana. Alani dipertegas HKBP ma marhite AP RPP.

Hubungan Oikumenis dengan Katolik:
1.   Pdt. Maruhum Simangunsong: Bahwa memang ruas ni huria na marhasohotan tu Katolik ndang di RPP.
2.   Pdt. Yokan Bae Panjaitan: Pernikahan Katolik dan Protestan tidak kena RPP karena sudah disahkan. Mereka yang dari Katolik naik sidi terlebih dahulu.
3.   Pdt. Marudut H. Siahaan: Memang dung haluar deklarasi bersama antara pihak Protestan dohot Katolik tahun 1999 na ginoaranna, “Joint Declaration on the Doctrine of Justification by Faith” gabe adong do tubu pemahaman dohot kesepakatan bersama antara Katolik dohot Protestan di pigapiga point na saleleng on berselisih paham. Alai ingotonta do, deklarasi bersama i ndang membahas dohot mencakup sude paham dohot dogma (ajaran). Sehingga adong kesepakatan bersama yang dirumuskan secara bersama-sama. Dampak dohot pengaruhna boi berengonta di Liturgi Perkawinan. Misalna, molo diadopi natoras ianakhonna na mangoli manang marhamulian tu ianakhon ni Katolik, ndang hona RPP manang hona ban be natoras dohot ianakhonna i. Dung sidung pamasumasuon i, dohonon ma di redaksi ni tingting Huria: “Mulai sadarion ndang ruas ni Hurianta be si Anu, ala nunga mangoli manang marhamulian tu si Anu ruas ni Katolik.” Alana, dung sidung pamasumasuon i, natoras ni pangoli manang oroan i ndang gabe tu Katolik, alai tong do hot di HKBP. Kenapa harus di-RPP songon na masa na jolo? Tetap do adong parasinganta sian Katolik. Misalna, Krisma di Katolik ndang dos i dohot Malua (Naik Sidi) di HKBP. Ala marasing do pangajarion ni Krisma dohot Naik Sidi di Hurianta HKBP. Alani, ndang otomatis ianakhon ni Katolik naung mandohoti Krisma gabe dohonon ma naung dos i dohot na Malua di Hurianta HKBP. Jadi, tetap do lehononta parsiajaran Marguru Malua (Sidi) tu angka ianakhon naung Krisma na sian Katolik.
4.   Pdt. Paltak Panggabean: Peredaksian i do, na jolo dipabali, saonari ndang gabe ruas ni hurianta be. Nian ndang diputushon dope i di hatopan, alai nunga diulahon di distrik.
5.   Pdt. Parasian Simamora: Ndang tardaftar nasida gabe ruasta.
6.   Praeses: Nunga masa adong kebijakan. Molo marhasohotan baik tu Katolik dsb, ndang rajuman be ruas ni huria nasida. Na mardomu tu surat-surat, unang pola dilean, ndang ruas ni huria be nasida.

Pembahasan taringot tu POUK
1.   Praeses: Terkait POUK, molo taringot tu son memang adong pandita disi, dua do haruason ni POUK, sada ma di huria haborhatanna, sada ma di POUK. Ala butuh pelayan penatua di POUK gabe ditahbiskan ma di inganan i. Alai ndang adong permisi tu gereja haborhatanna. Molo i masa, ala sintua di POUK, boi do ibana melayani di gereja haborhatanna?
2.   Pdt. Josua Siahaan: POUK ini prinsipnya adalah gereja yang didirikan oleh PGI karena tidak ada gereja di situ. POUK menerima pendeta dari denominasi gereja yang lain. Di dalam Aturan HKBP, jika ada perbedaan poda berarti itu kita harus tegas. Partohonan yang diterima oleh POUK tidak bisa bertugas di gereja kita, karena kita tidak tahu siapa yang mentahbiskannya. POUK itu bersifat sementara.
3.   Pdt. Nurmawaty Doloksaribu: Pengalaman pas seperti di Kalimantan, ditahbiskan di situ sintua dengan latar belakang HKBP. Di dalam POUK ada 90% HKBP. Banyak jemaat di sana yang adalah HKBP. Usul: Molo adong sintua di POUK na naeng melayani di HKBP diajari ma di HKBP asa gabe sintua na melayani di HKBP.
4.   Pdt. Marudut H. Siahaan: Ndang adong Gereja Oikumene. POUK ima sadah wadah laho menampung angka ruas na karejo di sada-sada perusahaan na marasingasing denominasina. I do umbahen na didok POUK (Persekutuan Oikumene Umat Kristen). Jadi ndang adong Gereja Oikumene, na adong ima persekutuan antar denominasi Gereja na berbeda do. Molo tung adong dipatupa disi Kebaktian manang Ibadah Minggu, angka pelayan sian masing-masing denominasi do na melayani disi hombar tu tata ibadah ni Gereja masing-masing. Dibahen pengurus ni oikumene i ma jadwal ibadah tu ganup denominasi gereja secara bergiliran. Ingotonta do: Ruas do na mamillit sintua, na dipabangkit dohot manjalo tohonan di Huria masing-masing. Jadi, boasa gabe adong Sintua ditahbishon di POUK? Ndang adong pendeta POUK. POUK adalah persekutuan yang berasal dari denominasi gereja yang berbeda.
5.   Pdt. Paltak Panggabean: Tidak setuju pengangkatan sintua di POUK.
6.   Praeses: Ala spesifik do na masa, ima sintua. Penatua yang ditahbiskan di POUK tidak diterima melayani di HKBP.

Pembahasan Masalah Etika Pendeta
Praeses: Tajaga ma habadiaon ni ibadah i. Tajaga ma tong habadiaon ni tohonanta i, habadiaon ni parsaoranta dohot Debata. Holan di hita ma on.

Pembahasan Liturgi
1.   Praeses: Dibagi dua ma pembahasan, yaitu terkait sistem Ibadah Minggu dan Pelean.
2.   Pdt. Yokan Bae Panjaitan: Ada beberapa gereja yang mempermasalahkan masalah koor. Koor boleh dikumandangkan sesudah Manghatindanghon Haporseaon. Di sini (Distrik 4 Toba) tidak demikian, bisakah itu ditambahkan bagi kita di sini? Tidak semua melakukan hening pada saat doa pengakuan dosa. Saya merasa terganggu dengan pemain musik yang langsung memainkan musik sebelum selesai doa berkat. Song leader jangan jadi mengganggu ibadah, suaranya lebih muncul, sehingga jemaat menjadi terganggu, akhirnya kacau ibadah itu.
3.   Praeses: Prosesi: adong na berbeda umbahen adong sungkunsungkun, adong do gareja molo prosesi jongjong ruas.
4.   Pdt. H. Siregar: Memang di LPP marragam do pangantusion. Adong do na mandok, dung Tangiang Pasupasu ndang dohonon amen, ala laos udut do sambutan sian Huria mandok amen. Adong mandok dohonon do amen. Songoni do nang taringot tu acara prosesi. Molo adong pimpinan dibaen ma prosesi, gabe dipaihutihut ma i tu pesta huria.
5.   Pdt. P. Simamora: Hombar tu agenda ma mardalan. Pengakuan dosa, jolo manjaha ayat do asa pelean. Liturgi HKBP ima Agenda. Versi ni GKPI do na manjaha ayat, ndang HKBP.
6.   Pdt. Horas Sihite: Diselesaikan ma sesuai dengan yang tersusun di agenda i. Ibadah Minggu, ringkot do buatonta haputusan/keseragaman taringot tu na jongjong Parhobas Minggu di jolo andorang so dipungka ibadah? Songon i dohot na manjalang dung haruar acara Minggu.
7.   Pdt. Fajar Lubis: Taringot tu prosesi i, di ibadah Minggu biasa ma ndang pola jongjong. Paragenda langsung jongjong ma. Manjalang di luar gareja sesudah Minggu tergantung tu Huriana do i, ndang pola harharanta angka naung denggan patupahon i di angka Huria.
8.   Pdt. Lintong Sitorus: Prosesi, ndang holan liturgis na jongjong, di HKBP Ulubius jongjong parhobas di jolo jala mandok selamat datang. Rampak ma dibahen keseragaman taringot tu si, asa unang marasingasing.
9.   Pdt. Jurito Sirait: Molo berbicara keseragaman nunga adong keseragaman di hita. Disungkun ma tu floor, dia do na gumodang. Molo holan 3 do unang pola didatdati.
10. Pdt. Rumiris br. Purba: Mungkin dalam teknis itu beraneka ragam, biarlah itu menjadi kekayaan kalau soal dalam teknis. Kalau dalam teologi itu harus diseragamkan. Soal Amin itu sudah diputuskan, pendeta tidak mengatakan Amin setelah menyampaikan berkat. Menyusun liturgi sesuai dengan agenda. Kembali kita ke agenda. Kalau soal teknis biarlah itu menjadi keanekaragaman kita.
11. Praeses: Mampu berdialog dengan sintua jika ada keputusan dari rapat ini. Hanya prinsiplah yang sama tapi teknisnya biarlah sesuai dengan apa yang sudah dilakukan. Istirahat 10.40-11.00.

Prosesi Ibadah: Ibadah Minggu dan Pernikahan
Dilanjutkan pada pukul 11.00 setelah istirahat
1.   Praeses: Dia na so boi taputushon tapending ma, dia na sanga taputushon taputushon ma.
2.   Moderator: Sian amang Praeses ma parjolo baru pe asa didiskusihon.
3.   Praeses: Taringot tu prosesi pernikahan, Pandita paimahon ma di altar, ndang pola dohot mangudurhon (prosesi).

Pembahasan Tangiang Pelean: Holan di Ari Minggu do Tangianghonon?
1.   Praeses: Memang anggo tauji beberapa puluh tahun yang lalu, kegiatan-kegiatan kasual nampaknya tidak ada persembahan, ala ni i do ra ndang pola adong tangiang di acara kasual. Alai di tingki na parpudi on setiap kegiatan sudah ada papungu pelean. Tingki dakdanak ahu, ndang pola adong ibadah tingki mangongkal holi, dsb. Berangkat sian i, apakah ini sudah denggan ditangianghon di tempat i manang di ari Minggu. Apa salahnya ketika ada pelean didoakan, ada yang bertahan di tradisi di hari Minggu saja ditangianghon.
2.   Pdt. Pantas Manullang: Molo usul sian ahu, di sude acara na dipatupa Huria ma ditangianghon Pelean. Di tingki di Parapat, adong di sada ulaon, ndang ditangianghon pelean i, gabe ro ma angka sintua i mandok, tabagi ma pelean i, ala ndang ditangianghon.
3.   Pdt. Marojahan Simanjuntak: Pelean ditangianghon ndang holan di ari Minggu.
4.   Pdt. Marudut H. Siahaan: Kebetulan huboan buku ni Pdt. Dr. Bonar Napitupulu, “Beberapa Catatan Tentang Topik Pemahaman Teologi HKBP.” Di hal. 44 buku on, dipatorang nasida do holan di ari Minggu do tangianghonon pelean. Molo tung adong pe dipatupa marpelean di angka acara Huria na dipatupa di luar ari Minggu, sude pelean i boanon jala tangianghonon di tingki Acara Minggu. Alai, ndang hea resmi buku on gabe keputusan ni Sinode Godang HKBP. Alana keputusan ni Sinode Godang do na tumimbo di HKBP. Ingotonta do, ia sintuhu ni tangiang pelean i ima paingothon denggan basa na nilehon ni Debata tu hita, ia sude ngolunta on dohot sude na taparsaulihon baik pasupasu pardagingon dohot pasupasu partondion marharoroan sian Debata sambing jala marhapatean tu Debata. Tangiang pelean i, manungguli Huria asa ganup hita mangargahon dohot manghamauliatehon sude denggan basa ni Debata naung tajalo. Tangiang pelean i sebagai ucapan syukur tu Debata. Alani, di sude inganan dohot partingkian do hita manghamauliatehon denggan basa ni Debata. Jadi, ingkon tangianghononta do angka pelean na tapasahat di angka acara Huria selain ari Minggu. Ai molo tapatupa pe acara Huria di luar ari Minggu, misalna di tingki Acara Mamasuki Bagas, Bona Taon, dsb angka ruas na ro tu acara i ndang holan ruas ni HKBP i, adong do i ruas sian gereja na asing, hape nga dipasahat nasida peleanna. Jadi, ndang tangianghononta be pelean disi, asa dohot nasida mangauhon dohot manghamauliatehon denggan basa ni Debata marhite tangiang pelean i? Ai belum tentu sude na torop na hadir di acara i ro tu Hurianta di ari Mingguna i, ala marasingasing be do Huriana (denominasina). Alani, denggan ma dipatupa tangiang pelean di sude acara na dipatupa di luar ari Minggu.
5.   Pdt. Jurito Sirait: Na jolo holan di gareja do adong Agenda, dikultushon do agenda i, ndang boi morot agenda i. Olo terbuka peluang molo ndang ditangianghon pelean i.
6.   Pdt. Rini br. Hutajulu: Boha do molo di PHD? Ai papungu pelean do disi. Tangianghonon do pelean disi?
7.   Praeses: Saguru na mangulahon i ma, ndang gabe penghalang i, na tahatai on ima konsep na umum ma, partangiangan ala pangke agenda, mamasumasu, tu si ma tabuathon rapotta on. Ala ni i sude ma di setiap ibadah na papungu pelean dibahen ma tangiang pelean disi. Alasan: Pelean i bagian ucapan syukur do i, alani i pelean i unang dibagibagi, asa dipaingot ia pelean i nunga sahat tu Jahowa. Na jolo sahali manangianghon do pelean, alai saonari daong be. Pelean i ingkon sahat do tu Debata marhite tangiang pelean i.

Moderator: Adong na jongjong tingki manjaha Epistel, boha do taringot tu son?
Praeses: Unang pola jongjong ruas.


Pembahasan Pelean Ulaon na Badia
1.   Praeses: Tu huria na dilayani ma hasahatan ni pelean i.
2.   Pdt. Jurito Sirait: Tu Diakoni do dipasahat i, boi tu diakoni pusat dohot diakoni huria. Usul nami, masuk tu anggaran ma terkait tu biaya parhobas na manghobasi ulaon na badia i, alai anggo pelean ulaon na badia i tu Diakoni do.
3.   Pdt. Josua Siahaan: Na huboto tu Zending do, ala adong pendapat sian senior asa dibagi persenan tu pendeta dohot tu huria. Riskan do manjalo % sian marulaon na badia. Masa marulaon na badia di na marsahit, bagaimana?
4.   Praeses: Ndang tarjalo langsung tu huria, pelean na badia hasahatanna tu Sending/Huria (kadang tidak sampai ke Huria). Taringot tu pelayan, ganti transport do i dilehon, ndang diutak-atik pelean i.
5.   Pdt. Porman Samosir: Taringot hasahatan ni pelean ulaon na badia i tu Sending do, jala sangat setuju do, di angka huria na marragam on, sapala taseragamhon, tu Sending ma sude hasahatanna. Ai adong do biaya tu marulaon na badia. Botulbotul dipasahat ma tu Sending, termasuk ulaon na badia tu angka na marsahit unang dipotongpotong. Atik tung ala ni i ndang lancar sendingta i.
6.   Moderator: Unang holan didok tu Sending ma, alai action-na (pelaksanaanna) ndang jelas.
7.   Praeses: Tapaingot Huria on bahwa ulaon na badia tu Sending do i sasintongna, alai asa unang paposihu tu angka tradisi.

Parbagason: Prosesi Pernikahan, Sungkeman, Pengantin Marsinggang do manang Jongjong?
1.   Praeses: Dung sidung ibadah ma dipatupa sungkeman, ipe molo ingkon na patupaon i. Manghatindanghon Haporseaon pada umumnya marsinggang, apa salahnya di acara pernikahan pe pengantin itu marsinggang. Ndang adong na sala di si. Pernikahan denggan do marsinggang.
2.   Moderator: Marsinggang menunjukkan haunduhon, boasa ndang marsinggang, ala ndang adong tempat parsingganganna.
3.   Pdt. Jurito Sirait: Dipersiaphon ma inganan parsinggangan di gareja.
4.   Pdt. Maruhum Simangunsong: Melihat altar, melihat pakaian yang dipakai oleh pengantin. Menyangkut fasilitas.
5.   Pdt. Hasanuddin Siregar: Hombar tu letak ni gereja. Di Sibolga Julu, sampai naeng madabu pandita i ala mokmok jala sempit pahean ni inanta i. Alani, tong ma diparrohahon sahat tusi.
6.   Praeses: Prinsipna tapatupa ma marsinggang tu Pengantin di Distrik 4 Toba on.

Pangojakhonon Partohonan dohot Calon Pelayan
Songon na somal, partohonan, sejajar ma dohot inanta i manang amanta i. Na di pudi versi na parjolo, na di samping ima na parpudi.
1.   Pdt. Yokan Bae Panjaitan: Di pudi ma antong pendamping, ise do huroa pandita?
2.   Pdt. Sabdu Tambunan: Ada makna boasa di pudi, alai boi do tong di samping. Boi ma di samping, alai unang apala sejajar. Jadi di tongatonga ma, ndang apala di pudi, ndang apala di samping.
3.   Moderator: Yang namanya pendamping ya di sampinglah.
4.   Pdt. Porman Samosir: Beda do pasahathon tohonan hapanditaon, beda dengan mangojakhon. Diojakhon, tetap di belakang do inanta i manang amanta i. Bukan masalah pilihan, tapi ini adalah esensi. Pasti di belakang do i.
5.   Praeses: Asa unang asingasing di ganup huria. Sejajar do hami tingki pangojakhon i.
6.   Moderator: Secara ilmu jiwa asing na dibereng annon. Molo di samping ibana konsentrasinya di depan.
7.   Pdt. Pantas Manullang: Melihat dari sudut keindahan, molo jongjong hamu, togihon ma inanta i di samping. Unang adong sada di jolo, sada di pudi. Ndang denggan berengon.
8.   Pdt. Paltak Panggabean: Ise do na diojakhon, amanta i do manang inanta i? Ibana do pengemban ulaon. Keluarga adalah sebagai pendamping dan pangurupi. Dumenggan ma di pudi.
9.   Pdt. Alten Sirait: Dumenggan do di samping.
10. Praeses: Sejajar do naposo ni Debata dohot pendamping. Dohot do panjanghonon ni na torop tu nasida na dua asa pola asa sejajar.

Pembahasan Calon Partohonan (Calon Pelayan)
1.   Praeses: Adong dipatupa panjanghonon atau dijaha sambing. Pingkirannami holan panjanghonon sian tingting unang pola dijalang ala SP dope ditiop nasida. Dipatandahon ma angka calon i di ganup huria.
2.   Pdt. Fajar Lubis: Ndang apala sian jangka waktu penugasan sian SP na huida hami, alai impola ni ulaonna do, ala ulaon nasida pe manghobasi ulaon na tahobasi do. Denggan do dipatupa pangojakhonon asa arga pangaradeon ni huria i. Dipatupa ma panjanghonon di gereja tu angka calon pelayan i.
3.   Pdt. Nagariang Hutagalung: Di Sigumpar dipatandahon, alai ala ringkotna jadi di pagaran nunga dua hali panjanghonon. Ndang jadi panjanghonon dua hali tu son, ndang adong dope masuk on tu RPP. Asa adong do beda ni angka pelayan.
4.   Pdt. Hasanuddin Siregar: Pengalaman nami, di LPP yang pertama holan diperkenalkan, yang kedua langsung marjamita. Jadi ingkon patandahonon iba, jala sahalak sian ruas atau parhalado manjanghon (mandok hata).
5.   Pdt. Marlon Simanungkalit: Molo taringot tu uhuman adong istilah unang maneanghu, unang madokdokhu. Unang ma antong sarupa dohot na martohonan tu na so martohonan dope. Dung sidung tingting diperkenalhon kemudian dijanghon sahalak ruas manang sintua ma nasida.
6.   Moderator: Ndang adong didok “Dingongani asi….” Ummarga ma nian taringot tu calon partohonan i.
7.   Praeses: Ndang soal holong on, ndang soal jabatan, tong do calon i, tapi kita harus menyadari bahwa dia itu adalah calon. Kita juga disamping memberdayakan mereka di saluhutna i, i do asa boi tabahen. Khusus tu calon diwartakan saja, jika ada acara di luar ibadah silahkan, tapi dilakukan mandok hata.
8.   Pdt. Marudut H. Siahaan: Nunga hupasahat pingkiranhu taringot tuson di parsermonanta di ari na salpu, ini bukan persoalan teknis, teologi dan substantif. Di tingki Calon Pandita ahu di HKBP Lumban Lintong Ressort Lawe Desky Distrik XII Tanah Alas, denggan do ahu diojakhon gabe Uluan ni Huria nang pe calon pandita dope ahu disi. Nunga hujalo na denggan marhite pangojakhonon nami di tingki calon Pandita dope hami, ndang mungkin ndang patupaonhu na songon i tu angka angginta calon pelayan. Alani, molo sepakat pe rapot pandita na hinormatan on mandok holan patandahon ma dipatupa tu angka calon pelayan, alai anggo ahu ‘stick’ do disi, di Huria na huhobasi manang tu dia pe hami muse pinda, patupaonhu do panjanghonon tu angka calon pelayan, ala nunga hujalo na denggan uju i di tingki pangojakhonon nami, nang pe calon pandita dope hami. Mauliate.
9.   Moderator: Ingkon adong do perbedaan antara na manjalo tohonan dohot na so manjalo tohonan dope.
10. Pdt. Esti br. Sirait: Kita harus menyadari ada tradisi yang dulu berkembang sampai sekarang. Ada istilah manjanghon partohonan. Calon harus diperkenalkan di huria itu setelah tingting. Silahkan calon pendeta diperkenalkan, tapi tidak usah manjalang tangan songon tu na martohonan.
11. Pdt. Sortaria Silitonga: Dua hal yang berbeda ketika hami calon pendeta. Yang pertama, hanya diperkenalkan. Yang kedua, disambut dengan baik, maka saya menjadi lebih semangat untuk melayani. Penyambutan itu secara psikologis akan mempengaruhi semangat pelayanan untuk melayani lebih sungguh-sungguh. Karena itu, kami sepakat dengan pendapat Pdt. M. Siahaan agar diadakan acara panjanghonon kepada calon pelayan.
12. Pdt. Parasian Simamora: Tabereng majo pelayan na praktek saonari dohot na jolo. Na jolo holan tingting do. Diajari do hami manopot ruas ni huria jala mangan di jabu ni huria. Calon pandita holan tingting do tong. Dumenggan ma holan tingting dohot patandahon dirina di altar.
13. Praeses: Aha do beda ni SP dohot SK. SP Surat Penugasan na ditugashon do ibana di si. SK Surat Keputusan untuk yang fulltimer. Ndang keberatan iba molo adong pandita na burju (Red: Berarti boi do ate…?). Ingkon tangkas tarida parasingan ni surat keputusan dohot surat penugasan.

Panjanghonon Sintua: Dihaliangi Donganna Sintua do manang ndang?
1.   Praeses: Tasepakati di tingki pasahat tohonan tu Sintua, jongjong ma sintua i, dijaha ma surat keterangan penugasan sintua, baru dijalang ma, unang pola manjaha ayat angka sintua disi.
2.   Pdt. Ramsudin Tumanggor: Di agenda ndang adong manjaha ayat. Adong na dipasupasu, boha do taringot tu si? Unang pola dijahai ayat i.
3.   Pdt. Rini Hutajulu: Angka naung taputushon kalau boleh dibagikan ke setiap gereja dan akan ditingtingkan.
4.   Pdt. Paltak Panggabean: Adong dipasupasu dohot dijalang, adong na dohot keluarga, adong dihaliangi dongan sintua, jala di tongatonga i dijaha ayat. Usul: holan dijalang ma. Ingkon jolo tangkas perekrutan na naeng gabe sintua on. Jolo tangkas ma sintua i diajari. Unang adong sintua na hinipu, holan pandidion ma i masa, unang adong sintua na dikarbit, holan pisang ma. Tangkas ma dipersiaphon angka sintua i.
5.   Praeses: Pandita mangantusi ruhutruhut rekrutmen sintua di huria. Tung tangkas ma tabahen rekrutmen sintua i. Anggo so tangkas rekrutmen gabe sintua, bahaya itu nanti. Dibahen ma pembinaan tu sintua asa masuk ibana tu pentahbisan. Agenda kalau tidak salah, 100 tahun belum pernah diamandemen. Mangampehon tangan ala nunga gabe tohonan do sintua. Mulana sintua na jolo ndang apala tohonan. Songon dia na jinalom sian Ephorus, songon i ma baen tu panjanghonon sintua. I ma mambahen asa gabe mangampehon tangan. Hombar do i tu AP ni hurianta na tarsurat di Juklak.

Penguburan na Monding
Parhalado na monding. Molo parhalado na monding i, manjaha angka ayat-ayat ma donganna parhalado.
1.   Praeses: Na somal unang pola manjaha ayat.
2.   Pdt. Marlon Simanungkalit: Molo lewat pukul 17.00 berani do hita maninggalhon i? Tingki mandabu tano, lebih satolop ahu, dung sidung ditutup pe baru pe asa mandabu tano keluarga ni na monding i.
3.   Pdt. Paltak Panggabean: Usul, molo sahat tu jam 5 Pandita ma mangkubur, lewat sian i Uluan ni Huria, lewat sian i Sintua. Denggan do unang sai sude pandita mangkubur na monding. Dibedakanlah anggota jemaat yang baik dengan yang tidak baik. Di na deba, ummarga do ari Senin sian ari Minggu ala onan. Boi do na monding ari Minggu alai ingkon ari Minggu penguburan. Pengalaman do sian tetangga, ima Metodis. Gereja Metodis ima sian HKBP na di tingki terjadi konflik. Ndang mengubur na monding Metodis di ari Minggu. Taargahon ma ari Minggu, unang dipatupa penguburan ni na monding di tingki ari Minggu. Boha do bahenonta di tongatonga ni distrikta on asa unang mangubur na monding di tingki ari Minggu?
4.   Pdt. Jurito Sirait: Ndang huboto na capen na mangubur on. Di penguburan i, adong didok: Amen, Amen, Amen.
5.   Praeses: Taringot jam penguburan di resort ma i dihatai. Penguburan na umlelengna jam 5 sore ma nian sahat tu huria. Ndang boi di ari Minggu mangubur na monding tanpa adong dispensasi sian praeses. Ini bisa berlaku jika berani mengatakan ndang boi mengubur ari Minggu. Selagi ada dispensasi atau peluang marlumba ma tu praeses. Unang ma adong dispensasi sian praeses.
6.   Pdt. Marojahan Simanjuntak: Ndang boi mangubur na mate di ari Minggu, terkecuali na mate mangkar dohot mayat kiriman.
7.   Pdt. Nagariang Hutagalung: Molo adong unang pola gabe keputusan distrik, alai ingkon adong ma surat tu ressort. Poinna sada ndang boi molo diadathon atau manghuling ogung.
8.   Moderator: Molo ulaon saurmatua manang sarimatua ndang boi, alai na asing i boi do.
9.   Pdt. Ramsudin Tumanggor: Semua yang dibuka dengan votum harus diakhiri dengan Amen, Amen, Amen. Mandabu tano ndang sadalan dohot pandita, dung pandita baru pe marende baru pe dipasahat tu keluarga manang na manghaholongi laho mandabu tano.
10. Praeses: Ndang boi mangkubur di ari Minggu. Rapot Pandita dilakukan 1 kali setahun.
11. Pdt. Rumiris br. Purba: Saya bertanya kenapa HKBP Distrik 4 Toba belum melakukan rapat pendeta sekali setahun.
12. Pdt. Maruhum Simangunsong: Hombar tu Aturan, Rapat Pandita Distrik dibahen ma sahali sataon, hatopan dua hali sataon.
13. Praeses: Rapot Pandita Distrik na naeng ro hombar tu AP ma sahali sataon.

Pembahasan Dispensasi Pernikahan
1.   Praeses: Taringot tu dispensasi pernikahan: Ndang baenon dispensasi sahali tingting, baru marsogotna ma pamasumasuon i dipatupa.
2 kaleng boras ma dispensasi kepada jemaat: 1 kaleng ma i tu Praeses, 1 kaleng tu Pandita. Gabe hatontuan ma i jala dijahahon ma di Huria.
2.   Moderator: Molo dijalo surat Dispensasi ingkon dohot do praeses mengikuti keputusan.
3.   Pdt. Marudut H. Siahaan: Godang do na nidok dohot na hinangham ni tingting naeng marbagas di tongatonga ni Huria. Boaboa resmi do tingting i tu na torop dohot tu Huria i, paboa naeng mardongan saripe ma pangoli dohot oroan na tartingting i. Tingting i boaboa do i, atik tung adong dope na diboto na torop dohot Huria i hubungan manang parbogason ni pangoli manang oroan i tu baoa dohot parompuan na asing. I do umbahen na ingkon 2 hali tingtinghonon sangkap pardongansaripeon i di tongatonga ni Huria, asa adong do kesempatan ni na torop laho manangkasi status ni pangoli dohot oroan i. Jadi, molo tingting I&II do ari Mingguna, jala marsogotna dipasupasu, ndang adong be lapatan dohot fungsi ni tingting disi. Ai boha ma bahenon ni halak na naeng manuntut, misalna di Papua do ibana, ro tu bonapasogit on? Ai muse, na so direncanahon do sangkap pernikahan i? Tanda tanya besar do i, boasa pola sahali tingting, jala marsogotna i dipasupasu? Ada apa? Ai pintor aha huroa karejo ni pangoli/oroan i umbahen na ingkon songon i hatopna? Alani, ndang tarjalo hita sahali tingting, jala marsogotna i dipasupasu. Molo ala ni alasan na boi diterima do, isarani cuti na terbatas, tetap ma ingkon mamolus 3x24 jam baru pe asa boi dipasupasu. Jadi, di ari Mingguna ditingtinghon, ari Kamis ma tarpasupasu.
4.   Pdt. Jurito Sirait: Mengapa bisa hari Senin, Selasa karena ada wewenang dari Praeses.
5.   Praeses:  Molo dipasupasu ari Kamis, ndang ulaon ni Praeses be i.

Pembahasan Karnaval Pesona Danau Toba, Minggu 10 Agustus 2017
1.   Praeses: Terkait Karnaval, aha ma poinpoin isi ni surat na laho dijahahon di setiap Huria di Distrik 4 Toba on.
2.   Pdt. Jurito Sirait: Ingkon tegas do hita dah. Karnaval ndang dibahen di ari Minggu. Ingkon tegas do amang Praeses.
3.   Pdt. Maruhum Simangunsong: Dumenggan ma haputusanta menolak karnaval di hari Minggu.
4.   Pdt. Horas Sihite: Ala dua Distrik hita di Tobasa on, denggan ma mambahen sikap hita na sarupa.
5.   Pdt. Parasian Simamora: Sikapta do taringot tusi. Ahu berhak ndang himbaonku jala oraonku nasida disi, ketegasan i do. Ndang tarambati on, on ma sijamothonon ni hita, molo adong surat i ndang pola dijaha.
6.   Pdt. Porman Samosir: Ndang sahali on dialami melalui distrik na songon on. Tingki di Silindung dipamasa ma Pentas Seni di pigapiga Kecamatan. Dipaboa ma tu Bupati, dungkon i ndang diulahon be muse na songon i. Hupingkir ndang ala naeng maniru Distrik Silindung hita. Alai nunga maralo i songon na tarsurat di RPP. Usulhu: isi surat, mendukung karnaval, point kedua menolak keras even-even yang dilaksanakan di hari Minggu. Himbauan untuk ke depan juga tidak dilaksanakan di hari Minggu. Ramai memang penonton yang menonton, sekian ribu orang sundat ma i marMinggu, ai holan diboto karnaval ndang marMinggu be i. Kita harus tolak ini dohot antisipasi ke depan. Laos di surat i dibahen ma tembusan tu Ephorus dohot tu Gubernur. Sebagai Huria hita ingkon sosoanta do ruasta asa mangargahon ari na badia i.
7.   Pdt. Hasanuddin Siregar: Usul tu Bupati, asa unang buka be kode ari Minggu. Denggan do dibahen surat unang tarulang di ari na naeng ro.
8.   Pdt. Nurmawaty Doloksaribu: Setuju terhadap sikap ni angka dongan, ingkon jamot hita. Jangan hanya ke pemerintah, tapi benahi juga jemaat terkait hari Minggu itu. Alasan yang jelas di dalam membuat surat dengan bahasa yang lebih halus.
9.   Pdt. Marlon Simanungkalit: Asa adong pernyataan sikap. Sapala penyataan sikap dibuatlah menyeluruh kepada Instansi Pendidikan supaya tidak menggangu angka kegiatan ni parsikola na dipatupa di ari Minggu.
10. Praeses: Membuat surat dengan penggembalaan. Jangan membuat kegiatan di hari Minggu. Tidak dijamin jika dengan surat maka akan menjadi batal. Di sini harus ada sikap kita terhadap kegiatan tersebut. BKAG bersuara akan hal ini. Ada peringatan dari HKBP tidak mendukung kegiatan yang besar di hari Minggu. Harapan untuk selanjutnya asa unang dibahen kegiatan di hari Minggu. Daftar hadir dibahen lampiran untuk mendukung surat i.
Adong dope na mungkin na solot di rohanta, sae mangan ma di warnasari. Alai sude na so tahatai i, kembali ma tu na somal. Naung tahatai i, taulahon ma.

Dilanjutkan Pukul 14.20 WIB
1.   Praeses: Nilehon ma tingki tu panitia na mambahen Pesan Pastoral asa dijahahon.
2.   Pdt. Freska Sinaga: Taringot na pinasahat nantoari ima RPP, ndang dibahas dope memang. Adong do tolu di RPP, ima dipaingot, molo muba rohana sahat ma tu paminsangon (ditingting), ndang muba rohana masuk ma dipabali sian Huria. Tahirim dope nasida gabe mulak nang pe hata dipabali. Alai dijalo di huria HKBP na asing nang pe naung dipabali.
3.   Pdt. Jurito Sirait: Taringot tu baju parhobas, nunga hea dibahas, tolu do warna ni on: na birong, na biru, na abuabu (menurut Daniel Taruli Asi).
4.   Praeses: Taringot tu baju parhobas, penegasan, dipatangkas rapot pandita ma molo tung adong warna songon dia ma na dipangke baju parhobas HKBP, ima diboan tu Rapat Pandita Hatopan HKBP.
Taringot ruhutruhut adong tirkettirketna: boi dipaingot, dipinsang dohot dipabali. Molo adong na dipabali tinagam mulak do i, alai ingkon diparmahani do. Molo adong na songoni denggan do ala rampak HKBP do hita marsipatangkasan be. Asa boi tu angka tingki na naeng ro ndang gabe permasalahan. Boi hita saling manjamothon hal na songoni asa sada komunikasi.
5.   Pdt. Freska Sinaga: Masipatangkasan ma nian asa sude betulbetul hombar tu ruhut ni hurianta.
6.   Pdt. Porman Samosir: Molo adong sada ruas ni huria dipabali didok ndang gabe sada ruas, ro tu sada gareja, dijalo gabe ruas parguru di gareja i, boha do taringot tu si?
7.   Praeses: Taringot tu kasus i, ai sisada tohonan do hita, denggan ma komunikasi. Denggan ma manopoti di huria na pabalihon ibana. Dianggap ma sian duru ni huria ibana molo ro na dipabali i tu huria HKBP na asing. Ingkon di gareja na bersangkutan ma manjanghon mulak. Ingkon lengkap do prosesna tu na dipabali i asa unang muramura, unang manja ruas ni huria on.
8.   Pdt. Horas Sihite: Hombar tu na pinasahat ni Ompui nantoari, hata “patanakhon” di dalam subthema yang akan dimasukkan ke dalam pesan pastoral.
9.   Pdt. Marlon Simanungkalit: Taringot tu angka kegiatan pendidikan di ari Minggu asa unang mangambati parsingkola tu gareja. Pulik do annon baenonta sian surat i?
10. Pdt. Porman Samosir: Koreksi penulisan, “Mandapothon sude ruas na adong di Distrik IV Toba.” Pandita dohot Calon Pandita yang mengikuti rapat. Partingkian ni karnaval i do na ditolak keras. Dihalashon do ulaon i, alai tingkina i do na so tasetujui.
11. Praeses: Ditulak Peserta Rapot Pandita HKBP Distrik IV Toba do partingkian ni ulaon karnaval i, ala tongon ari Minggu dipatupa. Jadi bahenonta ma surat i ditujuhon tu Bupati, bertembusan tu Ephorus dohot tu sude Huria HKBP Distrik IV Toba asa dijahahon ari Minggu. Tabe mardongan tangiang, sude Pandita HKBP Distrik IV Toba (Nama & tanda tangan terlampir).
Pukul 14:47 WIB diserahkan kepada Sesi Persidangan.
Pukul 15.00 WIB Ibadah Penutupan & Perjamuan Kudus.










Lampiran 1

PESAN PASTORAL RAPAT PENDETA HKBP DISTRIK IV TOBA
Kompleks PT. INALUM (Persero) – Paritohan, 28 – 30 Agustus 2017

Tabe mardongan tangiang ma hupasahat hami tu hamu sude ruas ni Huria ni Tuhanta di HKBP Distrik IV Toba on.
Mauliate ma di Tuhanta Jesus Kristus, Raja ni Huria i, ala denggan do mardalan Rapot Pandita HKBP Distrik IV Toba na dipatupa di tanggal 28 – 30 Agustus 2017, maringanan di Kompleks PT. Inalum – Paritohan, sinondangan ni thema: “Paratarata ma silehonlehon ni Debata na tu ho, ima tohonanmi” (2 Timoteus 1:6), dohot sub thema: “Mian ma di bagasan panjouon ni Tuhan i, marhite na manjamothon hapolinon ni Hata ni Debata, laho patanakhon tohonanmi.”
Marsitutu do sude peserta rapot paihutihut hatorangan marhite ceramah thema dohot sub thema na pinatomutomu ni Amanta Ketua Rapat Pendeta HKBP na sekaligus Ephorus HKBP, Pdt. Dr. Darwin Lumbantobing, dohot materi ceramah na marhahonaan tu taon panomunomuon 500 Tahun Reformasi Martin Luther, na boho di ari 31 Oktober 2017, na pinaandar ni Amanta Pdt. Dr. Pintor M. Sitanggang, na songon Sekretaris ni Yayasan Universitas HKBP Nommensen.
Denggan do tong dihatai angka parrapot taringot tu angka Poda/Teologi, Liturgi/Agenda, Konfessi, Aturan Peraturan HKBP 2002 dung Amandemen paduahon, pigapiga kasus di HKBP na porlu hataan, nang di angka keseragaman pelayanan di HKBP secara khusus di HKBP Distrik IV Toba on. Marhite i, adong do pigapiga  na mansai ringkot diputushon Rapot Pandita HKBP Distrik IV Toba na ingkon diulahon sude Huria di tongatonga ni HKBP Distrik IV Toba on. Alai adong do nang na ingkon sihataan muse di Rapot Pandita Hatopan HKBP na naeng ro on, tarlumobi ma i taringot tu Poda/Teologi HKBP na so boi holan sada Distrik mamutushon i, alai ingkon sude Pandita di Rapot Pandita Hatopan HKBP.
Sada sian haputusan i, HKBP Distrik IV Toba secara tegas menolak LGBT (Lesbian, Gay, Bisexual dan Transgender), pangajarion dohot pangulaon Feminisme na radikal, ala maralo do i tu hata ni Debata na tarsurat di 1 Musa 1:27-28, 3 Musa 20:13, Roma 1:27, 1 Kor. 6:9-10, dohot Konfessi HKBP Bindu 4 (hal. 93), Bindu 3 (hal. 91), dohot angka na asing. Alani i, asa jamot ma Huria marnida dohot maniroi angka sisongon i. 
Marsitutu do parrapot laho mananggapi surat ni Pamarenta Kabupaten Toba Samosir, taringot tu Pelaksanaan Kegiatan Karnaval Pesona Danau Toba, na dipatupa di ari Minggu, tanggal 10 September 2017. Sude do peserta Rapot Pandita HKBP Distrik IV Toba mendukung Kegiatan Karnaval Pesona Danau Toba na dipatupa siganup taon. Alai, ndang tarjalo molo dipatupa ulaon i di ari Minggu hombar tu Konfessi HKBP Bindu 11 hal. 104.
Tuhanta ma na mamasumasu saluhut Hurianta HKBP di sandok portibi on. Dipargogoi jala dipasupasu Tuhanta ma saluhut ruas ni Huria HKBP Distrik IV Toba on laho manjalo dohot pasauthon nasa haputusan naung ditotophon di Rapot Pandita HKBP Distrik IV Toba.

Tebe mardongan tangiang,
Kompleks PT. Inalum (Persero) – Paritohan, 30 Agustus 2017
Praeses HKBP Distrik IV Toba



Pdt. Mangantar Tambuna, M.Th

























Lampiran 2
SURAT TERBUKA PERNYATAAN SIKAP
PARA PENDETA HKBP DISTRIK IV TOBA

Kepada Yth. :
Bapak Bupati Kabupaten Toba Samosir
Ir. Darwin Siagian
Di
            Tempat


Salam sejahtera dalam Yesus Kristus, Tuhan dan Raja Gereja.

Dengan hormat,
Sehubungan dengan Surat Undangan dari Sekretaris Daerah Pemerintahan Kabupaten Toba Samosir, tanggal 29 Agustus 2017, No: 465/895/Setda-Kessos/2017 perihal Undangan kepada Pimpinan Rumah Ibadah se-Kabupaten Toba Samosir untuk menghadiri Karnaval Pesona Danau Toba 2017 pada:
Hari/Tanggal      : Minggu, 10 September 2017
Pukul                  :  13.00 WIB s/d selesai
Tempat               Soposurung s/d Jl. Sisingamangaraja XII Balige

bersama ini kami sampaikan:
  1. Kami sangat mendukung sepenuhnya Program Pemerintah Kabupaten Toba Samosir melaksanakan Karnaval Pesona Danau Toba setiap tahunnya.
  2. Tetapi mengingat Kabupaten Toba Samosir 90% warganya agama Kristen, kami tidak setuju dan menolak Kegiatan Karnaval Pesona Danau Toba 2017 dilaksanakan pada hari Minggu.
  3. Kami mengharapkan Pemerintah Kabupaten Toba Samosir agar mempertimbangkan kembali pelaksanaan Karnaval Pesona Danau Toba 2017 supaya tidak dilaksanakan pada hari Minggu.
  4. Kami juga mengharapkan agar kegiatan-kegiatan lainnya yang sifatnya pengerahan massa (pengumpulan massa) tidak dilaksanakan pada hari Minggu.
  5. Nama-nama dan tanda tangan para Pendeta HKBP Distrik IV Toba terlampir.

Demikianlah Surat Terbuka Pernyataan Sikap Pendeta HKBP Distrik IV Toba ini kami sampaikan kepada Bapak Bupati Kabupaten Toba Samosir. Atas perhatian, pertimbangan dan kebijaksanaan Bapak, kami sampaikan terimakasih.

Porsea, 31 Agustus 2017
a.n. Pendeta HKBP Distrik IV Toba
Praeses,




Pdt. Mangantar Tambunan, M.Th

Tembusan:

  1. Ephorus HKBP
  2. DPRD Kabupaten Toba Samosir
  3. BKAG Kabupaten Toba Samosir
  4. Huria se-HKBP Distrik IV Toba (untuk diwartakan)
  5. Pertinggal

Komentar

Postingan populer dari blog ini